Duitslandweb logo Duitslandweb

Warum, wieso: mag je zo hard rijden op de Autobahn?
Wat je altijd over Duitsland wilde weten maar nooit durfde te vragen

Achtergrond - 19 januari 2021 - Auteur: Jesse Oude Egberink

Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung voegt Duitsland zich daarmee in een illuster rijtje met landen als Afghanistan, Noord-Korea en Somalië. Landen waar de wegen vaak zo slecht zijn dat er überhaupt nauwelijks hoge snelheden kunnen worden gehaald. Dat is in Duitsland wel anders.

Warum, wieso: mag je zo hard rijden op de Autobahn?
© pixabay
Autobahn bij Berlijn

Op ongeveer 70 procent van het Duitse snelwegennet geldt volgens het Duitse statistiekbureau geen permanente snelheidslimiet. Dat heeft vooral te maken met de sterke Duitse autolobby. Zowel de ADAC (de Duitse ANWB) als de VDA (Verband der Automobilindustrie) heeft zich jarenlang verzet tegen de invoering van een snelheidslimiet. 

Als belangrijkste argument tegen een snelheidslimiet wijst de ADAC op het relatief lage aantal verkeersdoden op de Duitse snelwegen. Eenderde van de gereden kilometers vindt op de Autobahn plaats, terwijl daar maar 12 procent van het totaal aantal verkeersdoden valt. Het zijn vooral de Landstraßen waar de dodelijke ongelukken gebeuren. 60 procent van alle verkeersdoden valt op deze N-wegen, terwijl die slechts 40 procent van de gereden kilometers voor hun rekening nemen. Bovendien is er volgens de ADAC geen samenhang tussen een snelheidslimiet en meer veiligheid op de snelwegen. Ze wijzen daarbij naar landen als Frankrijk en de VS, die wel een snelheidslimiet, maar geen veiligere snelwegen hebben. 

Warum, wieso?Waarom betalen Duitsers nog vaak met contant geld? Waarom mag je op de Duitse Autobahn zo hard rijden? In de serie ‘Warum, wieso?’ zoeken we antwoorden op vragen over Duitse eigenaardigheden.

Lange tijd is ook het grootste deel van de Duitse bevolking tegen de invoering van een snelheidslimiet geweest. Tegenstanders stellen dat een Autobahn zonder snelheidslimiet onderdeel is van de Duitse identiteit, en staat voor vrijheid. Ook zou een snelheidslimiet het 'merk' autoland Duitsland schaden. De mythe van de Duitse auto’s zou sterk zijn verbonden aan een limietloze Autobahn. Uit onderzoek blijkt dat 58 procent van de auto's op de Duitse snelwegen harder rijdt dan 120 kilometer per uur, 8 procent rijdt met een snelheid van meer dan 160 kilometer per uur.

Kentering

In oktober 2019 dienden de Groenen een wetsvoorstel in om op alle snelwegen in Duitsland een snelheidslimiet van 130 kilometer per uur in te voeren. Het voorstel werd weggestemd, maar blies de discussie over een snelheidslimiet wel nieuw leven in. Volgens de Groenen zou het instellen van een Tempolimit niet alleen leiden tot minder verkeersongevallen, maar zou het een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Het Umweltbundesamt bracht in februari 2020 een studie uit waaruit bleek dat een snelheidslimiet van 130 kilometer per uur een CO2-besparing van 2,2 miljoen ton per jaar oplevert.

Zowel de Groenen, de SPD als Die Linke zijn voor de invoering van een snelheidslimiet, en ondertussen begint ook de publieke opinie in Duitsland te kenteren. Uit een onderzoek dat onderzoeksinstituut infratest dimap uitvoerde voor SWR, blijkt dat 59 procent van de Duitsers inmiddels achter een snelheidslimiet staat. Een Tempolimit heeft positieve effecten op het milieu, en maakt de wegen veiliger, zo klinken de argumenten. Ook de Duitse politievakbond GdP en de Deutsche Verkehrssicherheitsrat - waar ook de ADAC en de VDA onderdeel van uitmaken - zijn voor een maximumsnelheid van 130 km/u. De voorzitter van de Verkehrssicherheitsrat noemt het "wetenschappelijk onomstreden" dat een snelheidslimiet tot minder zwaargewonden en doden leidt. 

Dat er in de huidige regeringsperiode geen ruimte is geweest voor een snelheidslimiet, heeft te maken met het feit dat het ministerie van Verkeer wordt gedomineerd door de CSU. De Beierse zusterpartij van de CDU wil niets weten van een snelheidslimiet en de Duitse minister van Verkeer Andreas Scheuer is er uitgesproken op tegen.

Partijleider van de Groenen Robert Habeck heeft onlangs gezegd dat het invoeren van een Tempolimit zijn eerste en belangrijkste doel is, mocht zijn partij in de regering komen (de Groenen staan momenteel tweede in de meeste peilingen). Zeker is dat de discussie over de invoering van een snelheidslimiet in aanloop naar de Bondsdagverkiezingen van september dit jaar weer een rol zal spelen. Opvallend is dat zelfs de ADAC, die altijd stellig tegen een Tempolimit is geweest, begin 2020 naar buiten bracht open te staan voor de discussie.

Reacties

Wieb - 15 juni 2023 13:16

In ons kleine en dichtbevolkte nederland is 100km hard genoeg. Bovendien met de hoge benz.prijzen slurpt de nog meer als je harder als 100 rijd. Tijdwinst minimaal.

Reageer
Peter Wieb - 6 november 2023 19:17

Tijdwinst minimaal ??

Wanneer U 1000 km af moet leggen met 100/u uur doet U er 10 uur over.

Leg die zelfde afstand met 200/km af en U doet er 5 uur over …

van Leiden naar Denhaag zal de tijdwinst minimaal zijn ja , dan gaat het om minuten ..

Richard Brouwer - 26 mei 2022 16:24

VRIJHEID.!!!!!Man wat ben ik blij als ik dat bord 'Bundesrepublik Deutschland' voorbij rijdt. Eindelijk gewoon letten op het verkeer ipv je rechteroog continu in de vangrail hebben. Wat een genot. Ik hoef niet altijd 200 of meer maar het gevoel dat het mag en je niet wordt geconfronteerd met een witte enveloppe met paarse streep is zo fijn. Let ook maar eens op hoe hoffelijk Duitsers zijn op niet de Autobahn. Op B wegen wordt heel netjes gereden en vaak voorrang verleend.

Reageer
Peter Richard Brouwer - 6 november 2023 19:11

Tijdswinst minimaal ?? Wanneer U 1000 km moet rijden en U rijd 100 km /u doet U daar 10 uur over wanneer dat met U 200 km/u doet is dat 5 uur .

RW Janssen - 15 juni 2021 03:50

''Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet''

Wat een fout. Het eiland Man/Isle of Man heeft geen snelheidslimiet en dat ook nog eens op 'normale' wegen buiten de bebouwde kom.

Reageer
Dr. Müller RW Janssen - 9 januari 2023 23:17

@ Tiamo: “Engeland” is onderdeel van het Verenigd Koninkrijk.
En het VK mag dan geen deel meer uitmaken van de EU maar het ligt nog steeds in Europa. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Zwitserland.

Die klakkeloze gelijkschakeling van de EU en Europa is echt dommig.

Tiamo RW Janssen - 3 oktober 2022 04:58

Is Engeland nog wel Europa?
Het Verenigd Koninkrijk (VK) heeft de Europese Unie (EU) op 31 januari 2020 verlaten.

Goedemorgen.

Alessandro Kremers RW Janssen - 1 augustus 2022 00:03

Dat is dus geen land.

Nauwmann - 17 april 2021 20:39

Meneer Boumans stelt zich wel voor meer dan 250km/h gereden te hebben maar foutloos schrijven kan hij NIET, SUKKEL.

Reageer
Peter Nauwmann - 6 november 2023 19:27

Nou , nou , nou , wat een taal zeg , ..

U had een 10 voor schrijven zeker , en iedereen die dat niet kan ,..is dan een sukkel .

Misschien kan de Heer Boumans wel iets, waar jij dan weer geen kaas van gegeten hebt ,..alsof 250 per uur iets te maken heeft met schrijven wat een achterlijke vergelijking .



M.Versteeg - 21 februari 2021 23:05

Gewoon uitrijden wanneer je een afrit nadert waar je de snelweg af moet ,en op tijd spiegels kijken richting aangeven dat je eraf moet. Pas iets later afremmen ,zo doe ik het altijd. Let er vooral op dat in Duitsland de afritten vaak scherpe bochten hebben. Als je aan het einde van de afrit bent zijn er vaak verkeerslichten,met een sorteervak naar rechts of links. Zorg dat je niet te hard nog naar de kruising aan het eind van de afrit van de snelweg rijdt.

Reageer
J de Jong - 16 februari 2021 11:38

Dat veel automobilisten eerst afremmen en pas tijdens het nemen van de bocht richting aangeven, kan ik beamen. Dat 75% niet kan rijden, zoals jij beweert, zou ik graag onderbouwd zien. En om anderen daarom sukkels te noemen vind ik ongepast.

Reageer
Alessandro Kremers J de Jong - 1 augustus 2022 00:04

In België doet 99% dit gewoon. Zeer irritant.

Yves - 1 februari 2021 11:41

Maak daar maar 85% van.

Reageer
R Boumans - 1 februari 2021 01:20

Ik heb geleerd tijdens mijn rijopleiding eerst in spiegels kijken dan richting aangeven afremmen en afslag ( c.q) bocht nemen. In Nederland is het 90 procent eerst op de rem trappen dan halverwege de uitvaart( c.q.) bocht richting aangeven. DIT IS F O U T . SUKKELS. W.b de snelheid in Duitsland? Ik ben heel vaak met meer als 250 km/ h op de autobahn onderweg gewezen zonder enig incident. Rijden in Duitsland is minder stressvol als in Nederland. 75% kan niet rijden.

Reageer
Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Maatschappij':

Duitse cannabiswet stuit nog steeds op bezwaar

Duitse cannabiswet stuit nog steeds op bezwaar

De Duitse regering wil wiet roken legaliseren voor volwassenen. Of de streefdatum van 1 april wordt gehaald is nog ongewis.


Lees meer

Protest in het bos: Grünheide verzet zich tegen Tesla

Protest in het bos: Grünheide verzet zich tegen Tesla

De Tesla-fabriek bij Berlijn is na een aanslag tijdelijk dicht. De Gigafactory roept al langer weerstand op. Activisten distantiëren zich van het geweld.


Lees meer

Nieuwe Duitse staatsburgers moeten Joods leven respecteren

Nieuwe Duitse staatsburgers moeten Joods leven respecteren

Duitsland voelt vanwege het naziverleden een speciale verantwoordelijkheid voor Joods leven. Dat moeten inburgeraars respecteren.


Lees meer

Duitse historici in debat over ‘Nie wieder ist jetzt’

Duitse historici in debat over ‘Nie wieder ist jetzt’

Een dag na de massale demonstratie tegen rechts-extremisme in Berlijn bogen vijf historici zich over de Duitse herinneringscultuur.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger