Duitslandweb logo Duitslandweb

'Deutsch ist eine Party'
Prijsuitreiking reclamefilmpjeswedstrijd ‘Daarom Duits!’ 2011

Achtergrond - 16 juni 2011

Blote basten, gevaarlijke opblaaskrokodillen, Barbies en kratjes bier; het komt allemaal voorbij in de winnende opnamen van de reclamefilmpjeswedstrijd ‘Daarom Duits!’. In de reclamespots moeten scholieren de kijkers overtuigen van het belang van de Duitse taal. Zo wil het Duitsland Instituut Amsterdam leerlingen op een creatieve manier laten nadenken over het nut van Duits.

'Deutsch ist eine Party'
© Rembrandt College Veenendaal

Meer dan dertig inzendingen van negen verschillende scholen werden door een jury beoordeeld. Rainer Manke van het Goethe-Institut, vakdidacticus Doris Abitzsch van Hogeschool Windesheim in Zwolle en producer Rob van den Idsert, gastdocent aan de Filmacademie in Amsterdam, beoordeelden de filmpjes op overtuigingskracht, originaliteit, techniek en artistieke waarde. De vijf finalisten hoorden dinsdag in Amsterdam welk filmpje de hoofdprijs kreeg.

Claudia Schiffer

Het belang van de Duitse taal bij het leggen van sociale contacten is het centrale thema in de filmpjes. Of het nu gaat om daten met fotomodel Claudia Schiffer of het versieren van knappe jongens in een rode sportwagen, Duits is gewoon erg handig, zo luidt de boodschap.

Wat begon als een schoolopdracht groeide voor de finalisten uit tot een klein avontuur. In Amsterdam waren de zenuwen voelbaar aanwezig. De winnaars mogen naar pretpark Movieworld in het Duitse Bottrop. De meiden van het Kandinsky College uit Nijmegen hadden zichzelf niet als kanshebber ingeschat. Na telkens giebelend en verbaasd vast te stellen niet op de laatste, noch op de vierde en ook niet op de derde plaats te eindigen, namen ze uiteindelijk een welverdiende tweede prijs in ontvangst.

Bob Dylan

Het Rembrandt College uit Veenendaal sleepte de hoofdprijs in de wacht. Met hun productie ‘Du brauchst Deutsch’ overtuigden de winnaars de jury alles in huis te hebben om een grappige, sterke, overtuigende en vooral originele reclamespot voor de Duitse taal te maken. Winnaars van 'Daarom Duits!' 2011. Afb.: Duitsland InstituutBinnen een minuut maakten zij met allerlei korte opnamen duidelijk dat Duits niet alleen nuttig is, maar ook nog eens leuk: ‘Deutsch ist eine Party!’ luidde het motto van deze scholieren.

Ook de andere deelnemers leverden een leuke bijdrage. De vierde prijs ging naar Milan de Korte van het Geert Groote College in Amsterdam. In zijn reclamefilm, die geïnspireerd is op een videoclip van Bob Dylan, geeft hij in helder Duits negen goede redenen om de taal goed te beheersen. Lekker eten bestellen, met Duitse familieleden kletsen en verstaan wat Michael Schumacher zegt over mooie auto’s, volgens de scholier zijn dat allemaal redenen om de Duitse taal te leren.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Duitse taal':

Vechten als ketellappers

Vechten als ketellappers

De Duitse regering heeft zo veel ruzie, het lijkt wel een bende 'Kesselflicker', zei een van de ministers. Columniste Inge Jooris legt uit wat hij bedoelt.


Lees meer

Een 'Sternstunde' voor Duitsland

Een 'Sternstunde' voor Duitsland

Sternstunde, een mooi en onvertaalbaar woord voor wat er nu gebeurt in Duitsland, tenminste dat hoopt columniste Inge Jooris.


Lees meer

Winnen Wutbürger de verkiezingen?

Winnen Wutbürger de verkiezingen?

In 2010 was het woord Wutbürger in zwang. De boze burger is terug, en stemt vaak AfD, ziet columniste Inge Jooris.


Lees meer

Prinzipienreiter, het is nu eenmaal zo

Prinzipienreiter, het is nu eenmaal zo

In een coalitie regeren betekent water bij de wijn doen. Dat zorgt voor conflicten in deze Duitse regering. 'Prinzipienreiter', kom van uw stokpaard, vindt columniste Inge Jooris.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger