Smoezelige handpoppen willen internationaal zijn
Puppetmastaz alles behalve Duits

Achtergrond - 24 januari 2006

(24 januari 2006) Sjofele handpoppen zijn de sterren van de Berlijnse rapformatie Puppetmastaz. Zelf schuwen de rappers alle spotlights. En van hun Duitse wortels willen de Berlijnse rappers al helemaal niets weten

Verbazing is af te lezen van het gezicht van rapliefhebber Paul van Leeuwen uit Den Bosch. Samen met zijn vriendin is hij naar het Amsterdamse poppodium Paradiso afgereisd om het optreden van de Puppetmastaz te zien. “Ik zou zweren dat het Fransen waren”, zegt hij verbouwereerd. “Je ziet aan niets dat het Duitsers zijn.”

Het is tekenend voor de stijl van de Berlijnse rapformatie. Niemand mag weten wie ze eigenlijk zijn. Ook RTL-Boulevard verslaggeefster Fiona Hering stuurden de Puppetmastaz met een kluitje in het riet. De groep bestaat uit twintig Canadezen, zei Hering vorige week stellig tijdens de uitzending.

Handpoppen zijn het wapen waarmee de rappers van Puppetmastaz zich aan de schijnwerpers onttrekken. Muppet-achtige creaties met een duister kantje. En niet op hun mondje gevallen. Neem nu Mister Maloke, de frontman van het collectief. Een luidruchtige freggel met verfomfaaide hoge hoed, lange zwarte jas en bontkraag. Of Frogga, een zwartgeblakerde kikker die doorgaans de show van de rappers aankondigt. Zij geven de interviews, zij schitteren op het podium. De mensen achter de figuurtjes - twee, soms drie Berlijners en een Canadees - willen onder geen beding in beeld. Op het podium verschijnen ze alleen vermomd met grote Afropruiken en gestoken in blauwe adidas-trainigspakken en witte sportschoenen. Dan spelen ze kortstondig de aartsrivalen (want mensen) van de handpoppen, de Sneaker Boots.    

Oranje trainingspak

De Puppermastaz zijn in. In 2004 schitterden de Berlijnse handpoppen op het bekende Roskilde-festival in Denemarken. De rappers traden onder meer op in Europa, Amerika en Rusland. Met bijtende teksten nemen de Mastaz de hiphopwereld op de hak. Die vindt zichzelf veel te belangrijk, zeggen de Berlijnse rappers. Ongedwongen feesthiphop is hun antwoord.

De poppenformatie bezocht Paradiso inmiddels twee keer, vorige week stonden ze voor het eerst in de grote zaal van het poppodium. Daar was ook de Amsterdamse muziekfan Linda Delis. Speciaal voor de Berlijnse act was zij naar Paradiso gekomen. “Ik heb ze voor het eerst gezien op Eurosonic”, zegt ze. “Hun teksten zijn ontzettend grappig.” Concertganger Ben Smith vindt dat ook: “Het is Jim Henson [de bedenker van de Muppetshow, red.] meets Autobahn”, grijnst de Brit.

Het publiek in Paradiso laat zich de Berlijnse poppenkast welgevallen. Op het podium hebben de rappers een hoog scherm opgetrokken, hun vlotgebekte creaties dartelen vrolijk over de rand heen en weer. “We don’t need this rock and roll shit”, roept een groezelige aap en hij wijst naar een afgehakt Elvis-hoofd op een staak. Dan zet een dreunende beat in. Het is ‘We back’, het eerste nummer van het nieuwste Puppetalbum ‘Creature Shock Radio’. “Back on attack causing wounds”, zingen bandleider Maloke en een konijn in oranje trainingspak. Hun schrille heliumstemmetjes werken het publiek op de lachspieren.

Duits geen goed idee

“Stug doorzingen in het Duits opent deuren”, beweerde Peter James, oprichter van German Sounds, een bureau dat Duitstalige muziek in het buitenland promoot, deze maand in NRC Handelsblad. “Hoe authentieker de boodschap, des te beter deze overkomt.” Dat gaat wellicht op voor rockband Rammstein, maar de Puppetmastaz vinden het geen optie. Engels is de taal van de rappers.

“We zingen wel eens in het Duits, maar taal vinden we eigenlijk niet belangrijk. We zijn een animal band met Berlijn als thuisbasis ”, zegt Mister Maloke op een zeldzaam serieus moment in de catacomben van Paradiso. Dat ze toevallig uit Duitsland komen, heeft voor de rapper geen enkele betekenis. Bovendien speelt er nog een praktisch argument: Duitstalige rap doet het niet goed in het buitenland. Maloke: “We willen een breed publiek bereiken. Dan is Duits geen goed idee.”

De Paradisogangers zijn het daar roerend mee eens. Amsterdammer Bas van Lunteren bijvoorbeeld. Hij volgt de Puppetmastaz sinds hij ze twee jaar geleden in de kleine zaal van Paradiso tegen het lijf liep. Volgens Van Lunteren is Engelstalige rap voor Duitse hiphoppers de enige manier om internationaal bekend te worden. “Als ik eerlijk ben, weet ik niet of hiphop zo goed klinkt in het Duits. Rap gaat erg snel. Mijn Duits is gewoon te slecht om dat te kunnen volgen.” “Het is heel simpel”, vult Lara van Brugge uit Amsterdam aan. “Als ze in het Duits zouden zingen, dan stond ik hier niet.”

Bas de Rue is redacteur van het Duitslandweb

Puppetmastaz.de

Paradiso.nl

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger