Duitslandweb logo Duitslandweb

Staat van Duitsland: Paul Spies over musea in Berlijn
Debatmiddag Duitsland Instituut Amsterdam

Achtergrond - 24 mei 2016 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Paul Spies vertrok in februari naar Berlijn. Hij werd daar directeur van de Berlijnse stadsmusea en hoofdcurator van de permanente Berlijn-expositie in het nieuwe stadsslot. Berlijn hoopt dat hij de musea nieuw leven in kan blazen zoals hij dat eerder met het Amsterdam Museum deed. Op 3 juni spreekt Spies in Amsterdam over zijn ervaringen in de Berlijnse museumwereld op de debatmiddag 'De Staat van Duitsland'.

Staat van Duitsland: Paul Spies over musea in Berlijn
© DPA/Kay Nietfeld
Paul Spies

Er is geld. En Spies heeft ideeën. Maar de vernieuwing van de Berlijnse stadsmusea en de inrichting van de Berlijn-expositie in het stadsslot Humboldt Forum zijn taaie klussen. Dat wist Spies voor hij eraan begon, vertelde hij in december in een interview met Duitslandweb. “Het is allemaal goed en mooi, maar er is geen moment nagedacht over bezoekerslogistiek." Nu hij bezig is, blijkt het niet mee te vallen. "Alles is ongelooflijk ambtelijk", zei Spies in maart in de Berliner Zeitung. "Welkom in Duitsland! Maar flexibiliteit is de toekomst, niet dit hier." 

'Ook dunne boekjes kunnen genuanceerd zijn'

De Staat van Duitsland
Het Duitsland Instituut viert op 3 juni zijn 20e verjaardag met 'De Staat van Duitsland'. Paul Spies spreekt over Berlijnse musea met historicus en DIA-medewerker Krijn Thijs, met wie hij ook samenwerkt in Berlijn. Andere sprekers zijn o.a. Friso Wielenga (Zentrum für Niederlande-Studien Münster),Dieuwke van Ooij (Nieuwsuur),Kees van Paridon (Erasmus Universiteit Rotterdam), Johan Simons (intendant Ruhrtriënnale, artistiek directeur NTGent), Wouter Meijer (oud-correspondent NOS) en Ton Nijhuis (Duitsland Instituut). Meld je aan

De Stiftung Stadtmuseum waarvan hij directeur wordt, bestaat eigenlijk uit vijf musea, legt Paul Spies in december uit aan Duitslandweb. Het belangrijkste is het mooie, maar ingeslapen Märkische Museum, over de geschiedenis van Berlijn. De collectie omvat 4,5 miljoen objecten, een veelvoud van de collectie van het Amsterdam Museum. Hier wil Spies niet alleen de opstelling compleet vernieuwen, zelfs de naam staat ter discussie. Spies: “Hoe moet een toerist nou weten dat het Märkische Museum hét museum over de geschiedenis van Berlijn is? En dan het gebouw, het is een magisch gebouw, maar het staat er verkommerd bij.”

Met zijn visie dat je je in de bezoeker moet inleven en tegemoet moet komen aan zijn behoeften wist Spies de sollicitatiecommissie in Berlijn voor zich te winnen. In Amsterdam heeft die visie immers goed gewerkt: het Amsterdams Historisch Museum was ook wat ingeslapen en overstelpte de bezoeker met de uitgebreide collectie. Spies veranderde de naam naar Amsterdam Museum, zette flink in op marketing en liet een permanente tentoonstelling inrichten waarmee bezoekers in drie kwartier een beeld van de stad krijgen; Amsterdam DNA. Zijn aanpak had succes; de bezoekersaantallen stegen. “Kun je dat breder en moeilijker nog een keertje flikken?” formuleert Spies zijn nieuwe uitdaging. Lees het hele interview

'In Berlin ist alles unglaublich veramtlicht'

"We zijn al met de planning voor de renovatie van het Märkische Museum en het Marinehaus begonnen", vertelt Spies in maart in de Berliner Zeitung. "In september moet die klaar zijn, zodat de bouwvoorbereidingen kunnen beginnen. Ik hoor dat dat hier in Berlijn jaren duurt. Dat vind ik moeilijk."

Berliner Zeitung: Wordt u eens concreter.

"Alles is ongelooflijk ambtelijk. Ik probeer voor het Märkische Museum flexibel te denken. Daarvoor heb ik een architect nodig, een vormgever en een idee. Samen bedenken we een programma als uitgangspunt. Maar dat gaat niet in Berlijn! Ik moet eerst alles alleen bedenken en een Bedarfsprogramm opstellen. Dat gaat dan naar de Kulturverwaltung die ervoor zorgt dat ik het geld voor de architect en de vormgever krijg om verder te kunnen. Maar als de vormgever zegt: jouw plan kan zo niet, moet het Bedarfsprogramm worden veranderd en begint alles weer opnieuw. Bij het Humboldt Forum precies hetzelfde. Welkom in Duitsland! Maar flexibiliteit is de toekomst, niet dit hier." Lees het hele interview

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer:

Een andere 9 november

Een andere 9 november

9 november stond dit jaar in het teken van het geweld tegen Joden in 1938. De val van de Muur verdween naar de achtergrond, merkte columnist Merlijn Schoonenboom.


Lees meer

Een zeer Duits syndroom

Een zeer Duits syndroom

Columnist Merlijn Schoonenboom verdiept zich in het fenomeen van een verzonnen joodse identiteit.


Lees meer

De nieuwe Berlijnse tweedeling

De nieuwe Berlijnse tweedeling

De verkiezingsuitslag in Berlijn legde een nieuwe deling bloot in de hoofdstad, ziet columnist Merlijn Schoonenboom.


Lees meer

Architect wil Teufelsberg nieuw leven inblazen

Architect wil Teufelsberg nieuw leven inblazen

Een architect heeft plannen voor het oude afluisterstation bij Berlijn, dat vooral het terrein is van kunstenaars.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger