Duitslandweb logo Duitslandweb

Andere toon, dezelfde inhoud
Guido Westerwelle - lijsttrekker FDP

Achtergrond - 12 juni 2009

(12 juni 2009) Guido Westerwelle (47) stond bij zijn aantreden als secretaris-generaal in 1998 symbool voor de verjonging van de liberale FDP. Dat hebben ze geweten toen hij in 2002 – als partijleider inmiddels – met een neoliberaal gedachtegoed en een ‘Spasswahlkampf’ de Bondsdagverkiezingingen introk.

Guido Westerwelle probeert de modale man voor de liberale FDP te winnen. Afb: Liberale, flickr.comDe luchtige, jolige toon van de campagne sloeg niet aan bij de kiezers, waardoor de FPD met 8,6 procent ver verwijderd bleef van de door Westerwelle beloofde 18 procent.

Na dat dieptepunt was het voornamelijk de toon die Westerwelle veranderde, niet zozeer de inhoud. De FPD is de partij van de belastingverlaging en de onzichtbare staat gebleven. Maar in plaats van zich enkel op de welgestelde klassen te richten, probeerden de liberalen ook Otto Normalverbraucher en modale gezinnen van Duitsland aan te spreken.

Homorechten

In 2004 gaf Westerwelle voor het eerst publiekelijk openheid over zijn homoseksuele geaardheid. Hij zette zijn coming-out prompt in om zich op te werpen als woordvoerder voor de Duitse homo-emancipatie. Hij pleitte voor gelijkstelling van het homohuwelijk en de versoepeling van adoptie door homostellen.

De nieuwe toon van de partij leverde de liberalen met bijna 10 procent van de stemmen een onverwacht gunstig resultaat op bij de verkiezingen van 2005. Slechts de ongebruikelijke keuze voor een grote coalitie van SPD en CDU/CSU verhinderde dat de FDP weer in de regering belandde.

Sociaal gezicht

Sindsdien gaat Westerwelle, sinds 2006 ook fractievoorzitter, door op de ingeslagen koers. In het heetst van de financiële crisis eiste hij eind 2008 een btw-verlaging op brandstof en elektriciteit met parolen als “je huis kunnen verwarmen is net zo belangrijk als je kunnen kleden of voeden” en “autorijden en je huis verwarmen mogen geen luxe worden”.

In januari dit jaar was de FDP in Hessen met 16,2 procent van de stemmen de grote winnaar van de deelstaatverkiezingen. Het leverde de partij regeringsdeelname op, samen met de christendemocratische CDU. Die coalitie kan na de Bondsdagverkiezingen van september ook op nationaal niveau vorm krijgen. Volgens de huidige peilingen zweeft zwart-geel rond de 50 procent.

Westerwelle zou dan eindelijk zijn jarenlange wens minister van Buitenlandse Zaken te worden in vervulling kunnen zien gaan. In dat geval moet de FDP-lijsttrekker nog wel een imagoprobleem overwinnen, want volgens een peiling van begin mei, acht slechts 39 procent van de Duitsers hem geschikt voor die functie.

Pim Huijnen is redacteur van het Duitslandweb

Zie ook:

Website Guido Westerwelle
Het Guido Westerwelle-lied (video)

Afbeelding:

Liberale, flickr.com

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Politiek':

De nieuwe Berlijnse tweedeling

De nieuwe Berlijnse tweedeling

De verkiezingsuitslag in Berlijn legde een nieuwe deling bloot in de hoofdstad, ziet columnist Merlijn Schoonenboom.


Lees meer

Duitse regering ruziet over verwarmingswet

Duitse regering ruziet over verwarmingswet

Weer is er ruzie in de Duitse regering. De FDP blokkeert een wetsvoorstel dat moet zorgen dat verwarmingen op gas en olie worden vervangen.


Lees meer

Slaapwandelend naar een tweede termijn

Slaapwandelend naar een tweede termijn

Veel Duitsers zien Scholz als zwakke leider. Maar hij zou zomaar slaapwandelend over twee jaar kunnen worden herkozen, schrijft econoom Carsten Brzeski.


Lees meer

We zijn allemaal 'SchönmacherInnen'

We zijn allemaal 'SchönmacherInnen'

De ophef over de visagiste van minister Baerbock laat Inge Jooris verzuchten dat we allemaal zo ons best doen om de beste versie van onszelf te tonen.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger