Duitslandweb logo Duitslandweb

Kom maar, lelijk Duitsland
Column: Voor de klas

Columns - 4 september 2018 - Auteur: Iduna Paalman

Ik had mezelf voorgenomen het niet te doen in de zomervakantie: aan school denken. Duitse berichten, verhalen, wetenswaardigheden direct aan lessen koppelen. Over leerlingen peinzen. Ik had er een tactiek voor bedacht: telkens als ik aan schoolwerk dacht, dacht ik aan yoghurt. Eindeloze hoeveelheden witte yoghurt, in donkergroene verpakkingen. Yoghurt yoghurt yoghurt dacht ik – en dan schoof vanzelf de vakantie weer in beeld.

Kom maar, lelijk Duitsland © pic-all/Ralf Hirschberger/dpa
Chemnitz: aanhangers van de AfD, Pegida en de rechtse beweging Pro Chemnitz demonstreren samen, 1-8-2018

Deze weken zijn van mij, vond ik, niet van klassen en collega’s en vakinhoud. Maar hoewel het waar is, is het natuurlijk ook onzin. Hoe harder ik mijn best deed niet aan school te denken, hoe vaker ik aan school dacht. En toen ik las over Chemnitz kon ik het al helemaal niet meer stoppen.

In Chemnitz, een stad in de deelstaat Saksen, braken eind augustus rellen uit, nadat twee mannen met Syrische en Irakese achtergrond gearresteerd werden voor de moord op een Duitse man. Extreemrechts verenigde zich en demonstreerde met geweld tegen migranten. Er vielen meerdere gewonden, mensen die er ‘niet Duits’ uitzagen werden doelwit van klopjachten. Woedende mensen schreeuwden: ‘Ausländer raus!’. Minister-president Kretschmer werd verweten dat hij de problematiek met rechtsextremisme bagatelliseerde, linkse demonstranten gingen in tegenactie. De spanningen hielden maar aan. In ons buurland, ons leuke, mooie, succesvolle buurland.

Columnserie 'Voor de klas'
Docenten Duits zijn schaars. Met verschillende initiatieven wordt geprobeerd het vak aantrekkelijker te maken. Duitslandweb volgt beginnend docent Duits Iduna Paalman die over haar leservaringen schrijft.

Ik kon het niet helpen, ik dacht alleen maar: wat ben ik in mijn lessen toch druk met Duitsland leuk maken. En aantrekkelijk. Wat doen we toch hard ons best om Duits vooral vermakelijk en mooi te laten zijn, Duits, de onder de bank geschoven, daar verstofte en weggeteerde knuffel, die heus nog zacht en lief en aaibaar is. De grammatica bijt heus niet! Kijk hoe mooi de natuur! Neem anders nog een Bratwurst! Maar Duitsland is niet mooi en leuk en succesvol, dacht ik toen ik over Chemnitz las. Duitsland is lelijk en verdeeld en in de war.
 
Van vrolijke vlaggetjes en großartige quizzen over Adidas en Opel worden leerlingen moe. Dus nam ik me voor – liggend op een strand, op een vakantiebestemming die eens niet Duitsland was – dat ik leerlingen dit jaar ook het lelijke Duitsland wil laten zien. De brullende botsingen, de haat. Omdat je volgens mij het aantrekkelijke niet kunt overbrengen als je het afstotelijke negeert.
 
(Overigens werkt het soms heus, ook buiten de vakanties om, op drukke avonden waar nodig ontspannen moet worden: yoghurt yoghurt yoghurt yoghurt.)

Reacties

Louis Royen - 18 september 2018 11:52

Wie lelijk Duitsland wil zien kan dat ook thuis op de bank, door te kijken naar talkshows en nieuwsuitzendingen van ARD (b.v. Anne Will) en ZDF (b.v. Claus Kleber).
Onvoorstelbaar, de eenzijdige en bewust gekleurde berichtgeving in door álle belastingbetalers verplicht gefinancierde publieke media.

Reageer
Mrgalak - 17 september 2018 21:35

Deze dame zou ik aanbevelen niet alles wat in eerste instantie in de massamedia bericht wordt voor het evangelie te nemen. Zou men van een academicus toch mogen verwachten ?

Reageer
Henk Smout - 8 september 2018 12:08

Chemnitz in de klas: dan kun je bijvoorbeeld ook vertellen dat die plaats in de DDR-tijd Karl-Marx-Stadt heette, je daar die grote buste van Marx hebt, dat de Slavische herkomst van de naam de uitspraak met k- verklaart, Steinbach Duits zou zijn en dat oostelijk van Dresden het kleinere stadje Kamenz een variant van dezelfde naam is.

Reageer
Henk Smout Henk Smout - 27 september 2018 09:53

Wat erg! Na de uitspraak chemnitz met de -ch- als in Scheveningen door Jacco Pekelder is er nu ook de uitspraak gemnitz met de g als in garçon door Beau Heimensen.

Peter de Bourgraaf - 7 september 2018 12:01

Eens met mevr. Koenders. Mevr. Paalman, hoeveel tijd heeft u in de oostelijke deelstaten doorgebracht? Studeerde u er misschien een paar maanden, onverhoopt jaren gewoond? Ik waag het te betwijfelen. Waarschijnlijk zullen er altijd wel ergens drie mensen te vinden zijn die het nodig vinden een Hitlergroet te brengen, d.w.z. ook in 2127. Uw bijdrage is "in de body" "total daneben" en moet worden gesanctioneerd: DIA -/- 10 ptn. Tegelijkertijd moet ook gezegd dat u de tekst constructief eindigt.

Reageer
Claudia Tillmann - 5 september 2018 14:11

Goed stuk!! Mooi dat over dat aantrekkelijke en afstotelijke. Ik vind het ook zo moeilijk om in de vakantie even uit te schakelen. Maar meestal lukt het uiteindelijk wel.

Reageer
Renske Koenders - 4 september 2018 17:47

"Maar Duitsland is niet mooi en leuk en succesvol, dacht ik toen ik over Chemnitz las. Duitsland is lelijk en verdeeld en in de war."
Een mooi geschreven stuk. Maar om nou maar meteen te zeggen dat heel Duitsland fout is, vind ik niet kunnen. Het spontaan georganiseerde concert #wirsindmehr met kopstukken als de 'Toten Hosen' bewijst het tegendeel. Je hebt extreem rechts en extreem links. Dat klopt. Maar de enorme menigte in het midden mag niet worden vergeten.

Reageer
Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Onderwijs':

Preivesie

Preivesie

Als docente Duits Iduna Paalman beoordelingen in de klas bespreekt, wijzen haar leerlingen haar op de nieuwe privacy-regels. “Zeg juf, dit is schending.”

Lees meer

Burgerschap leren bij Duits en Frans

Burgerschap leren bij Duits en Frans

Empathie en debatteren is niet alleen iets voor maatschappijleer, maar kan ook prima in het vreemdetalenonderwijs.

Lees meer

Doetjes

Doetjes

Docente Duits Iduna Paalman leert haar leerlingen van hun vindingrijkste kant kennen tijdens een voetbalwedstrijd op de sportdag.

Lees meer

Abschalten? Wie?

Abschalten? Wie?

Beginnend docente Duits Iduna Paalman worstelt met de werkdruk. "We worden niet genoeg getraind in het hebben van lerarenstress."

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger