Duitslandweb logo Duitslandweb

Hoop op herwaardering DDR-schilder Werner Tübke

Achtergrond - 6 februari 2017 - Auteur: Wiebke Pittlik

Museum De Fundatie in Zwolle heeft een opmerkelijke keuze gemaakt voor een nieuwe tentoonstelling: de in Nederland onbekende DDR-schilder Werner Tübke krijgt alle ruimte in het museum. Over vier verdiepingen zijn ongeveer honderd werken van hem te zien.

Hoop op herwaardering DDR-schilder Werner Tübke
© VG Bild-Kunst/Klaus E. Göltz
Lebenserinnerungen des Dr. Jur. Schulze II

Het is opmerkelijk genoeg de eerste grote overzichtstentoonstelling van Tübke überhaupt, vertelt Stefanie Michels van Galerie Schwind tijdens een rondgang over de expositie bij de opening. Galerie Schwind kocht na de dood van Tübke in 2004 diens ateliervilla en beheert zijn artistieke nalatenschap.

In de DDR was Werner Tübke (1929-2004) een van de meest gevierde schilders, en samen met Bernhard Heisig en Wolfgang Mattheuer grondlegger van de veelgeroemde Leipziger Schule. Maar na de val van de Muur zette West-Duitsland de Oost-Duitse schilderkunst figuurlijk bij het vuilnis.

Tübke maakte veel van zijn werk in opdracht van de SED, de partij die in de DDR de absolute macht had. Propagandakunst dus, concludeerde de West-Duitse kunstwereld. ”Maar Tübke wist daar absoluut bovenuit te stijgen”, zei museumdirecteur Ralph Keuning bij de opening van de expositie op 28 januari. “Hij werkte in opdracht van de staat en slaagde er met enorme genialiteit in die staatsopdrachten zo te buigen dat het grote kunst werd.” Hij deed daarmee hetzelfde als bijvoorbeeld Rembrandt en Michelangelo, die ook kunst in opdracht van de overheid of de kerk maakten, stelt Keuning vast.

Foto Museum de Fundatie, Pedro Sluiter.

Veel van de tentoongestelde werken zijn geleend van Duitse particulieren en musea. “Maar daar zijn ze niet te zien. De meeste musea bewaren hun Tübkes in het depot”, zegt Michels. Voor een overzichtstentoonstelling was tot nu toe geen belangstelling. Michels en andere Duitse bezoekers die speciaal voor de opening naar Zwolle zijn gekomen, zijn erg gelukkig met de expositie in Zwolle. Ze hopen dat die ook in Duitsland wordt opgemerkt, en de grote musea daar zich toch eens achter de oren gaan krabben. 

Metaforisch-realisme

Ook voor Annika Michalski, die in 2013 promoveerde op Tübke en een artikel voor de catalogus van de Fundatie schreef, is het volstrekt duidelijk dat Tübkes werk niet kan worden afgedaan als propagandakunst. “Kijk maar eens naar de gemiddelde propagandakunst bijvoorbeeld uit de jaren vijftig. Die was socialistisch-realistisch. Tübkes werk is van een heel andere orde, en in een heel eigen stijl”, vertelt ze, terwijl ze naar een doek kijkt dat ze niet eerder in het echt heeft gezien. Volgens Michalski laat zijn stijl zich nog het beste omschrijven als metaforisch-realisme.

Schilderijen in de stijl van de oude meesters

Tübke had verschillende fases in zijn werk, maar bekend is hij vooral van de schilderijen die meer in de stijl van de oude meesters zijn. Tübke wilde dat zijn werk boven de politieke situatie uitsteeg en een tijdloze waarde had. “Hij creëerde een surreële wereld vol vergelijkingen, metaforen en allegorieën”, schrijft Michalski in de catalogus. “Bij Tübke werd de beschouwer geconfronteerd met overvolle en gedetailleerde, raadselachtige werken, die geen enkele overeenkomst vertoonden met het veel gemakkelijker te begrijpen socialistisch realisme.”

Steeds weer stuitte het werk van Tübke op weerstand bij partijfunctionarissen, en zijn positie als assistent en later docent aan de Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig stond in de jaren vijftig en zestig meerdere malen ter discussie. Vanaf de jaren zeventig kreeg hij meer erkenning, ook internationaal. In 1971 had hij zijn eerste buitenlandse solotentoonstelling, in Milaan. Andere Italiaanse steden volgden, en Tübke kreeg de kans te reizen en de Italiaanse schilderkunst in zich op te nemen. Dat was bijzonder, want slechts een zeer selecte elite van DDR-burgers kreeg toestemming voor buitenlandse reizen.

Bad Frankenhausen

De erkenning bracht hem grote staatsopdrachten, waaronder een monumentale muurschildering voor de Karl-Marx-Universität in Leipzig, waarop hij de arbeidersklasse en de intelligentsia afbeeldde.

Vanaf 1976 werkte Tübke elf jaar lang aan een spectaculair kunstwerk; een panorama van 123 meter lang en 14 meter hoog, waarvoor een speciaal, rond museum werd gebouwd op een heuvel bij Bad Frankenhausen in Thüringen. Met het panorama wilde de SED de Boerenoorlog van 1525 gedenken. In de dakkoepel van De Fundatie hangt de voorstudie, eentiende zo groot als het origineel en toch nog tamelijk imposant. Michels: “Er is zoveel op te zien, het moet de DDR-functionarissen overweldigd hebben, want wie goed kijkt, ziet dat dit werk helemaal niet de socialistische heilstaat uitbeeldt.” Veel meer laat hij zien dat de geschiedenis een herhaling van zetten is, "een fatale cirkelgang zonder eindpunt", aldus Michalski.

'In het herenigde Duitsland ontstond een algemene en radicale cultuurverandering'

Het panorama werd ingewijd op 14 september 1989, een paar weken voordat de Muur viel. Tübke kreeg het als gewezen staatskunstenaar daarna in het verenigde Duitsland moeilijk. Van zijn medewerking aan het regime werd schande gesproken, door vooraanstaande West-Duitse kunstenaars en - zo schrijft de Duitse kunstcriticus Eduard Beaucamp in de catalogus - ook door de jonge generatie uit Oost-Duitsland. "In het herenigde Duitsland ontstond een algemene en radicale cultuurverandering, die ook de voormalige DDR en in bijzonder hevige vorm de daar werkzame kunstenaars betrof." Tübkes werken werden van de wand gehaald en opgeborgen. Hij bleef schilderen en ontwikkelde nog een hele andere stijl - een Spätstil -, zoals goed te zien is op de expositie.

Museumdirecteur Keuning vindt juist de heftige discussie rond Tübke interessant. "Het laat de kracht van grote kunst in optima forma zien." In het najaar vestigt hij de aandacht op nog een schilder van de Leipziger Schule. Vanaf 14 oktober krijgt Wolfgang Mattheuer een retrospectief. 

 

Reacties

Louis Royen - 20 april 2017 14:41

De hereniging is in de praktijk een westelijke overname geweest, vooral gebaseerd op economische en militaire macht. En met een vermeende morele superioriteit en arrogantie.
Dat Tübke tot nu in Duitsland niet geëxposeerd werd is ook veel betekenend. Kennelijk past het niet in het politiek correcte patroon van de gevestigde machthebbers.

Reageer
Sietske - 19 februari 2017 19:55

Vandaag de tentoonstelling in de Fundatie bezocht. Zeer, zeer de moeite waard. Volgende doel: het Panorama in Bad Frankenhausen gaan bezichtigen. Een aanrader!

Reageer
Jip Sietske - 21 juni 2020 13:52

Dat gaat nu dan eindelijk gebeuren Sietske. Donderdag rijden we er naar toe.

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer:

Nieuwe generatie Nederlandse auteurs klaar voor Duitsland

Nieuwe generatie Nederlandse auteurs klaar voor Duitsland

Nederland & Vlaanderen zijn deze maand gastland op de Leipziger Buchmesse. Een uitgelezen kans voor auteurs zich te presenteren in Duitsland.


Lees meer

Koning in Duisburg: ‘Kunnen niet zonder elkaar’

Koning in Duisburg: ‘Kunnen niet zonder elkaar’

Koning Willem-Alexander bezocht Noordrijn-Westfalen om de waterstof-samenwerking aan te zwengelen.


Lees meer

'De Muur voorbij' getuigt van het gewone leven in de DDR

'De Muur voorbij' getuigt van het gewone leven in de DDR

Harrie Lemmens werkte in de jaren 80 als vertaler in de DDR. Hij gebruikte zijn dagboeken van toen voor zijn boek.


Lees meer

'Tausend Aufbrüche': Duitsers en hun democratie

'Tausend Aufbrüche': Duitsers en hun democratie

Historicus Christina Morina schreef een boek over de Duitse democratie vanuit een gezamenlijk Oost- en West-Duits perspectief.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger