Artikelen
Kritiek op kaartverkoop WK voetbal 2006
Achtergrond - 2 december 2005
(2 december 2005) De Duitse consumentenorganisatie Bundesverband der Verbraucherzentralen (VZBV), laat de verkoopmethode van de kaarten voor het wereldkampioenschap voetbal (WK) volgend jaar in Duitsland, juridisch onderzoeken. Volgens de VZBV probeert het organisatiecomité van het WK met de verkoopvoorwaarden op ongeoorloofde wijze winst te maken.
Lees meer
Inleiding
Achtergrond - 1 december 2005 Het Duitsland Instituut Amsterdam heeft in het voorjaar van 2004 een beschrijvend…
Lees meer
Opzet van het onderzoek
Achtergrond - 1 december 2005 563 jongeren uit Berlijn, Rotterdam, Den Haag en Zaandam werkten mee aan het onderzoek. In figuur 1.1 is te zien dat er relatief weinig…
Lees meer
Belangrijkste bevindingen
Achtergrond - 1 december 2005 Europese Unie Rond de Europese verkiezingen van juni 2004 is er veel discussie geweest over de geringe interesse van burgers…
Lees meer
Subjectieve integratie
Achtergrond - 1 december 2005 Eén van de manieren om na te gaan of jongeren geïntegreerd zijn is door te vragen of ze ook het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van…
Lees meer
Beheersing van de taal
Achtergrond - 1 december 2005 In het vorige hoofdstuk werden jongeren gevraagd naar hun persoonlijke beleving om integratie te meten, in dit hoofdstuk is gekozen voor…
Lees meer
Vriendenkring
Achtergrond - 1 december 2005 Om een indruk te krijgen van de sociale contacten werden de jongeren gevraagd maximaal zeven vrienden te noemen en daarbij het land waar…
Lees meer
Politieke interesse
Achtergrond - 1 december 2005
Nederlandse en Duitse politiek
De jongeren werd gevraagd aan te geven of ze 'niet geïnteresseerd', 'een beetje geïnteresseerd' of 'erg geïnteresseerd' zijn in de nationale politiek. De grafiek laat zien dat in ieder geval meer dan 60 procent van de jongeren de nationale politiek niet geheel langs zich heen laat gaan. Van hen gaf ongeveer 10 procent aan zelfs erg geïnteresseerd te zijn in de nationale politiek. In Duitsland bleken autochtone, Turkse en andere allochtone jongeren vaker aan te geven geen interesse te hebben voor de nationale politiek dan hun leeftijdsgenoten in Nederland. Met name andere allochtone jongeren zijn in Duitsland minder geïnteresseerd in de nationale politiek dan in Nederland.
Lees meer
Politieke communicatie
Achtergrond - 1 december 2005 Politieke interesse is één ding, maar praten over politiek is ook belangrijk voor het nadenken over politieke kwesties en het vormen van…
Lees meer
Media
Achtergrond - 1 december 2005 In dit hoofdstuk staat de mate centraal waarin jongeren uit Nederland en Duitsland in contact komen met televisie en kranten. De vragen…
Lees meer