Duitslandweb logo Duitslandweb

Duits is toe aan imagocampagne
Actiegroep wil scholieren motiveren voor Duits

Achtergrond - 25 april 2011

Bij veel vacatures is het een belangrijke functie-eis: beheersing van het Duits. Toch zijn er steeds minder Nederlanders die die taal spreken. Vier organisaties in Nederland zijn een actiegroep begonnen om te zorgen dat meer scholieren Duits kiezen op school.

Duits is toe aan imagocampagne
© Actiegroep Duits
Een actiegroep wil de belangstelling voor de Duitse taal aanwakkeren.

Het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA), de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), het Goethe-Institut Nederland en de Duitse Ambassade in Den Haag gaan het komende jaar samen het belang van de Duitse taal onder de aandacht brengen. Ze willen scholieren enthousiast maken over de Duitse taal.

Onder meer een Dag van de Duitse Taal ligt in het verschiet, met allerlei activiteiten rond de taal. Ook wil de actiegroep stimuleren dat scholen in de lessen meer kennis over het land overbrengen, door uitwisselingen, schoolreisjes en docenten die veel vertellen over het land en de cultuur. De samenwerking maakt het mogelijk om sleutelfiguren uit politiek, bedrijfsleven en culturele sector voor de plannen te motiveren, hopen de organisaties.

Het is allang niet meer vanzelfsprekend dat Nederlandse jongeren een woordje Duits spreken. Daarmee doet Nederland zichzelf te kort, benadrukt de actiegroep. “Duitsland is met afstand de belangrijkste Nederlandse handelspartner. Kennis van de Duitse taal en cultuur is niet alleen een vereiste voor logistiek dienstverleners of bouwbedrijven die opdrachten in Duitsland vervullen, maar vooral ook op het brede gebied van dienstverlening: van advocatenkantoren en banken tot en met architectenbureaus en de gezondheidssector – bijna overal kom je met Duitse klanten en partners in aanraking”, stelt Lars Gutheil, woordvoerder van de DNHK in een persbericht.

Uit een onderzoek van het Duitsland Instituut Amsterdam onder scholieren bleek onlangs dat Duits de leerlingen nauwelijks interesseert. De taal heeft een zakenimago; dat het ook de taal is van beroemde dichters en denkers lijken de scholieren zich niet te realiseren.  

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Duitse taal':

Vechten als ketellappers

Vechten als ketellappers

De Duitse regering heeft zo veel ruzie, het lijkt wel een bende 'Kesselflicker', zei een van de ministers. Columniste Inge Jooris legt uit wat hij bedoelt.


Lees meer

Een 'Sternstunde' voor Duitsland

Een 'Sternstunde' voor Duitsland

Sternstunde, een mooi en onvertaalbaar woord voor wat er nu gebeurt in Duitsland, tenminste dat hoopt columniste Inge Jooris.


Lees meer

Winnen Wutbürger de verkiezingen?

Winnen Wutbürger de verkiezingen?

In 2010 was het woord Wutbürger in zwang. De boze burger is terug, en stemt vaak AfD, ziet columniste Inge Jooris.


Lees meer

Prinzipienreiter, het is nu eenmaal zo

Prinzipienreiter, het is nu eenmaal zo

In een coalitie regeren betekent water bij de wijn doen. Dat zorgt voor conflicten in deze Duitse regering. 'Prinzipienreiter', kom van uw stokpaard, vindt columniste Inge Jooris.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger