Duitslandweb logo Duitslandweb

Grensregio’s willen snellere trein Amsterdam-Berlijn

Achtergrond - 31 maart 2017 - Auteur: Josta van Bockxmeer

Wie regelmatig de trein van Amsterdam naar Berlijn neemt, is de tien minuten pauze in Bad Bentheim gewend. Die is handig om koffie te halen of een luchtje te scheppen, maar vertraagt de reis. De trein tussen de twee hoofdsteden is een stuk langzamer dan bijvoorbeeld de ICE van Amsterdam naar Keulen, of die tussen Frankfurt en Berlijn. De verbetering van de treinlijn was een van de belangrijkste onderwerpen bij een bezoek van politici uit de grensregio aan Berlijn.

Grensregio’s willen snellere trein Amsterdam-Berlijn
© Roel Hemkes/Flickr/CC
Trein bij Bad Bentheim

De delegatie reisde 20 maart per trein van Bad Bentheim naar Berlijn. Duitse en Nederlandse burgemeesters uit de grensregio en vertegenwoordigers van de provincies en de Duitse districten praatten daar met leden van de Bondsdag en vertegenwoordigers van de Deutsche Bahn. “Het was de eerste lobbyreis van deze zwaarte en omvang”, zegt Rob Welten, burgemeester van Borne en voorzitter van Euregio Gronau-Enschede, het grensoverschrijdend bestuurlijk orgaan dat het bezoek organiseerde.

De trein tussen Amsterdam en Berlijn is een belangrijk onderdeel van de gesprekken, omdat die de gebieden aan beide kanten van de grens verbindt. Ook kun je met de Intercity snel vanuit de regio naar Amsterdam of Den Haag reizen. “Hoe beter de infrastructuur, hoe beter ook de economische kansen voor de regio”, zegt Welten. Tot nu toe voerde de Euregio vooral gesprekken op regionaal niveau. Maar omdat de bondsregering over de treinlijn gaat, zijn ze naar Berlijn gegaan. Behalve over de trein gingen de gesprekken ook over de uitbouw van snelwegen en problemen op de arbeidsmarkt, zoals de erkenning van buitenlandse diploma’s.

Betere treinen

“We hebben beter treinmaterieel nodig”, zegt Elisabeth Schwenzow, directeur van de Euregio. “Als het heel erg heet is, doet de airconditioning het bijvoorbeeld vaak niet.” Ook de pauze in Bad Bentheim moet verdwijnen. Die heeft te maken met verandering van gelijkstroom in Nederland naar wisselstroom in Duitsland, waardoor er een andere locomotief nodig is. Tenslotte wil de Euregio dat de trein vaker gaat rijden. “Het beste zou zijn als er ieder uur een trein vertrekt”, zegt Schwenzow. Nu is dat iedere twee uur.

De Deutsche Bahn werkt op dit moment aan een aanbesteding voor nieuwe treinen, die uiterlijk in 2023 klaar moeten zijn voor gebruik. “We hebben de airconditioning recent verbeterd”, zegt een woordvoerder van de Deutsche Bahn. Of het mogelijk is IC-locomotieven in te zetten die met beide stroomsoorten om kunnen gaan, weet de Deutsche Bahn nog niet. ICE-locomotieven kunnen dat al wel. Het inzetten van ICE-treinen op het traject wordt volgens de woordvoerder te duur, omdat dat pas zin heeft als de trein een snelheid van driehonderd kilometer per uur bereikt. Dat gebeurt tussen Amsterdam en Berlijn niet.

Belangrijke aansluiting

Deze zomer komen vertegenwoordigers van de Duitse spoorwegmaatschappij naar Nederland, om samen met de NS te kijken of er genoeg belangstelling is om de trein elk uur te laten rijden. Vanuit Duitsland is er volgens Schwenzow interesse om meer treinen naar Den Haag te laten rijden. Ook de aansluiting naar Schiphol is voor de Duitsers belangrijk, stelt Welten.

Op regionaal niveau moet de aansluiting aan de IC tussen Amsterdam en Berlijn beter worden. De locale treinmaatschappij Bentheimer Eisenbahn bouwt bijvoorbeeld het spoor tussen Bad Bentheim, Nordhorn en Neuenhaus weer uit. Vanaf eind 2018 moeten er opnieuw passagierstreinen op het traject gaan rijden.

Vanaf 1 april moeten alle kaartjes uit Duitse automaten een barcode hebben, waarmee reizigers kunnen inchecken bij de NS. Voor het einde van het jaar krijgen ook treinkaartjes die in de trein worden verkocht zo’n code. Tot nu toe moeten reizigers met zulke kaartjes bij het loket een speciale barcode vragen. Met online-tickets, mobiele tickets en kaartjes van het loket kun je nu al inchecken bij de NS.

Reacties

Ousama - 23 oktober 2017 22:00

Begrijp ik het goed dat DB of NS betere intercity-treinstellen nodig heeft die een maximumsnelheid van 200 km/u kunnen behalen met of zonder locomotief?

Reageer
Jan - 2 april 2017 00:17

Voor regionaal vervoer vanuit Nederland naar Bad Bentheim is deze trein veel te duur! Voor het stukje D/NL-grens naar Bad Bentheim rekent DB € 6,00 per enkele reis. Dit hoge tarief voor een paar kilometer in Duitsland komt, omdat het een IC is. Ten tijde van de Grenzlandexpress gold -ook voor de IC- een aanzienlijk lager tarief.
N.B. Dat het genoemde stukje € 6,00 kost, merk je alleen als je in Nederland 'vrij' reizen hebt (bv. met een Altijd of Dal Vrij abo).

Reageer
Dennis - 1 april 2017 02:41

"De Deutsche Bahn bouwt bijvoorbeeld het spoor tussen Bad Bentheim en Nordhorn weer uit. Die trein moet aan het einde van 2018 weer gaan rijden."
Daar heeft DB helemaal niks mee van doen: het is de Bentheimer Eisenbahn die het spoor vernieuwd en geschikt maakt voor reizigersverkeer, daarbij gesteund met geld van het Bundesland Niedersachsen.

Overigens is de IC Berlijn tussen Amersfoort en Hengelo ook al 8 minuten langzamer dan de IC naar Enschede...

Reageer
Josta Dennis - 6 april 2017 15:03

Bedankt voor de reactie. Ik heb er 'Bentheimer Eisenbahn' van gemaakt.

Patrick - 31 maart 2017 23:54

Ik gebruik deze treinverbinding ook weleens en heb hier een beetje mijn twijfels bij. In Bad Bentheim zie ik namelijk vaak best nog wel wat mensen opstappen en ik kan me goed voorstellen dat, zodra de trein van/naar Nordhorn weer rijdt, dit nog wat extra overstappers oplevert. Als je volledig met meersysteemmaterieel rijdt, kun je de stop natuurlijk wel wat inkorten. Op zich zijn er ook wel locs die in beide landen kunnen rijden, maar deze zijn te langzaam voor het stuk Hannover-Berlijn.

Reageer
Patrick Patrick - 1 april 2017 00:30

Overigens zou een uitbreiding van de dienstregeling inderdaad wenselijk zijn, vooral in de vorm van meer treinen in de avond. Het is nu namelijk al vrij vroeg afgelopen met laatste treinen (deels ruim) voor negen uur 's avonds vanuit Bad Bentheim en Hengelo.

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Nederlands-Duitse samenwerking':

Nieuwe generatie Nederlandse auteurs klaar voor Duitsland

Nieuwe generatie Nederlandse auteurs klaar voor Duitsland

Nederland & Vlaanderen zijn deze maand gastland op de Leipziger Buchmesse. Een uitgelezen kans voor auteurs zich te presenteren in Duitsland.


Lees meer

Koning in Duisburg: ‘Kunnen niet zonder elkaar’

Koning in Duisburg: ‘Kunnen niet zonder elkaar’

Koning Willem-Alexander bezocht Noordrijn-Westfalen om de waterstof-samenwerking aan te zwengelen.


Lees meer

Duitsland als vluchtheuvel

Duitsland als vluchtheuvel

Wat als Nederlanders op de vlucht voor het water massaal aankloppen in Duitsland? Cabaretier Patrick Nederkoorn maakte er een (Duitse) voorstelling over.


Lees meer

Duits-Nederlandse top in Rotterdam

Duits-Nederlandse top in Rotterdam

De Duitse kanselier Scholz en enkele van zijn ministers halen vandaag in Rotterdam de banden aan met de Nederlandse regering.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger