Uitbreiding Transrapid-lijnen niet van de baan
Nieuws

Achtergrond - 25 september 2006

(25 september 2006) De ramp met de Transrapid-magneetzweeftrein heeft geen gevolgen voor de enige twee andere Transrapid-projecten. Zowel in China als in München staat afdanken van de magneettrein niet ter discussie.

De ramp vrijdag met de Duitse Transrapid-magneettrein bij het plaatsje Lathen in de buurt van Emmen, heeft overheden in China en Beieren vooralsnog niet op andere gedachten gebracht. In China staat de uitbreiding van de enige operationele Transrapid-lijn op het programma, Beieren wil graag een magneetzweefbaan aanleggen tussen het vliegveld van München en de binnenstad.

De ramp met de Transrapid vond plaats op het Duitse testtraject bij Lathen. 23 Mensen kwamen om het leven. De magneettrein boorde zich in een onderhoudswagon die zich nog op het spoor bevond. De Transrapid had op dat moment een snelheid van ongeveer 170 kilometer per uur. Pas na vierhonderd meter kwamen de gebotste voertuigen tot stilstand. Het Openbaar Ministerie gaat in eerste instantie uit van een menselijke fout in het controlecentrum - dat had het onderhoudsvoertuig over het hoofd gezien. Maar ook het veiligheidssysteem lijkt gefaald te hebben. Onderzocht wordt onder meer waarom de trein niet uit zichzelf stopte toen het gevaar naderde. De Transrapid is een onbemande trein. 

Transrapid-lijnen zijn dun gezaaid, al is de eerste baan, het testtraject, sinds 1987 in gebruik. Alleen China heeft een lijn aangelegd, dertig kilometer lang bij Shanghai. Besprekingen over uitbreiding van het traject gaan verder, hebben de autoriteiten laten weten. Aanvankelijk werd gevreesd dat China een streep zou zetten door uitbreidingsplannen voor het traject, temeer in augustus de Transrapid in Shanghai in de problemen was geraakt. Er was brand uitgebroken aan boord, waarschijnlijk veroorzaakt door defecte accu’s.

Daarmee zou de toekomst van de Duitse magneettrein in China op het spel komen te staan. De Chinese magneettrein lijdt verlies, omdat het aantal vervoerde reizigers niet in verhouding staat tot de gemaakte kosten. Alleen uitbreiding van het aantal lijnen kan de magneettrein uit de rode cijfers halen.

De Beierse minister-president Edmund Stoiber heeft ook laten weten niet te willen afwijken van de bestaande plannen voor aanleg van een Beierse magneetbaan. Het project in München heeft juist baat bij de lessen van de ramp, verklaarde hij. De Duitse minister van Verkeer, Wolfgang Tiefensee (SPD), wilde aanvankelijk definitieve besprekingen over de lijn tot nader order uitstellen.

Bouwers Siemens en Thyssen-Krupp proberen de magneettrein-technologie al jarenlang tevergeefs te slijten, in binnen- en buitenland. Vorige week dreigde Siemens de Bondsregering de Transrapid-technologie in zijn geheel aan China te verkopen, mochten projecten in Duitsland niet van de grond komen.

Een reden voor de geringe populariteit van het systeem zijn de hoge aanlegkosten: de supersnelle Transrapid zweeft hoog boven de grond, geklemd om een monorail. Daarnaast bleek de komst van hogesnelheidstreinen, die over bestaand spoor kunnen rijden, fnuikend voor de concurrentiepositie van de Transrapid. Ook het feit dat Siemens en Thyssen-Krupp niet op succesvol lopende Transrapid-lijnen in Duitsland kunnen wijzen, heeft de verkoop aan het buitenland gedwarsboomd.

Spiegel Online
Gespräche um Streckenausbau gehen weiter

FAZ.net
Suche nach den Schuldigen des Transrapid-Unglücks

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger