Plan spoorproject Stuttgart 21 moet veel beter
Bemiddelaar stelt voorwaarden voor uitvoering miljardenproject

Achtergrond - 30 november 2010

De Deutsche Bahn mag doorgaan met Stuttgart 21. Dat vindt bemiddelaar Heiner Geißler. Na maandenlange gesprekken presenteerde hij vandaag zijn aanbevelingen voor het omstreden spoorproject. Volgens Geißler moet het plan flink verbeterd worden.

Plan spoorproject Stuttgart 21 moet veel beter
© dpa/picture-alliance
Onder grote belangstelling presenteerde Geißler vandaag zijn aanbevelingen voor Stuttgart 21.

De bemiddelingsgesprekken over Stuttgart 21 eindigden vandaag als een echte thriller. De spanning liep hoog op omdat bemiddelaar Geißler pas na uren vertraging zijn bevindingen kon rapporteren. “Ik vind het een juiste beslissing om met Stuttgart 21 door te gaan”, aldus Geißler. Maar hij voegde daar aan toe dat de Duitse spoorwegen het plan ingrijpend moeten verbeteren.

De aanbevelingen van Geißler richten zich voornamelijk op de veiligheid. Zo moet de Deutsche Bahn de brandveiligheid in het nieuwe station sterk verbeteren en het beter toegankelijk maken voor invaliden. Daarnaast wordt de grond die met de bouw van het onderaardse station vrijkomt bij een stichting in beheer gegeven om speculaties door projectontwikkelaars te voorkomen.

Milieu

Bij de bouw van het nieuwe station moet ook beter rekening gehouden worden met het milieu. Er mogen niet zomaar bomen gekapt worden. Alleen wanneer de spoorwegen zich aan deze verbeteringen houdt vindt Geißler het verantwoord om door te gaan met het project. “Zo verandert Stuttgart 21 in Stuttgart 21 plus”, citeerde Die Zeit.

Tegen Stuttgart 21 wordt al maandenlang heftig geprotesteerd. De Duitse spoorwegen willen het huidige kopstation van Stuttgart ombouwen tot een doorgangsstation, dat compleet ondergronds wordt aangelegd. De stad Stuttgart hoopt dat het gebied dat bovengronds vrijkomt veel nieuwe investeringen en woon- en werkruimte oplevert. Daarnaast worden het centrum en het vliegveld van Stuttgart door een nieuwe spoorlijn aangesloten op de hogesnelheidslijn tussen Parijs en Boedapest. Schattingen van de kosten lopen uiteen van 2,8 tot 5,3 miljard euro.

Verbouwing

Tegenstanders van het project vinden dat een grondige verbouwing van het huidige station ook goed genoeg is. Ze zijn bang dat het project ten koste gaat van investeringen in regionale infrastructuur en betwijfelen of de kosten van het project opwegen tegen de baten. Volgens de tegenstanders vindt de aansluiting op het hogesnelheidsnet pas in de verre toekomst plaats. Daarnaast vrezen ze dat projectontwikkelaars met de vrijgekomen grond gaan speculeren en er gebouwen neerzetten die het stadsbeeld verpesten, zo meldde Der Spiegel in september.

Heiner Geißler begon zijn bemiddelingsgesprekken in oktober 2010. Nadat de politie een demonstratie hardhandig uiteen had geslagen, met 130 gewonden tot gevolg, moesten vertegenwoordigers van de deelstaat Baden-Württemberg en de Duitse spoorwegen wel in gesprek gaan met de demonstranten. De 80-jarige Geißler is lid van de CDU. Hij staat bekend om zijn duidelijke mening en bereidheid om over partijgrenzen heen te kijken, aldus Die Zeit in oktober.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger