Duitslandweb logo Duitslandweb

Make Germany think great again

Columns - 25 januari 2019 - Auteur: Carsten Brzeski

Duitsland kan blijkbaar niets groots meer. 'Godzijdank’, denken vele Europese historici. Maar het verlies van groots denken leidt inmiddels tot puinhopen. Het land heeft weinig tot geen visie op de toekomst van de eurozone of de Europese Unie. Het kampt met torenhoge kosten en foute planning bij grote infrastructuurprojecten zoals het nieuwe, nog altijd niet afgewerkte vliegveld van Berlijn en het omstreden nieuwe treinstation in Stuttgart.

Make Germany think great again
© Marco Verch/Flickr
File op de A3

Ook een sluitende digitale strategie ontbreekt. Er wordt volop gefilosofeerd over vliegende taxi’s, maar in het dagelijks leven beschik je nauwelijks over een internet met een fatsoenlijke snelheid dat het hele grondgebied dekt. Liever draait men aan enkele schroeven en wordt hier iets gestart en daar iets bedacht, maar een groter, overtuigend plan is er niet.

Het recentste voorbeeld is de verouderde infrastructuur. Het jaar 2018 was het jaar van de records. Er waren de meeste en langste files ooit op de Duitse Autobahn. Zo lang als 38 keer rond de aarde vliegen. De Duitse spoorwegen bereikten een nieuwe dieptepunt van un-Pünktlichkeit - een Duitse doodzonde - en nooit eerder waren zoveel vluchten te laat of geannuleerd. Neem daarbij nog de problemen in de Duitse auto-industrie, het dieselschandaal en het weren van auto’s uit de binnensteden en alle transportmiddelen in Duitsland hebben problemen. Behalve de fiets dan.

Is er een oplossing in zicht? Nee. Commissies houden zich ermee bezig. Sommigen eisen terecht meer investeringen bij de spoorwegen, anderen willen vliegvelden uitbreiden en nog anderen vragen bredere snelwegen. Boven dat alles hangt ook nog het probleem dat Duitsland de klimaatdoelstellingen volledig mist.

Door de achterblijvende terugdringing van de CO2-uitstoot laaide afgelopen week een oude discussie op over de ergste nachtmerrie van alle Duitse autochauffeurs: het mogelijke invoeren van een nationale maximumsnelheid. Niet als oplossing voor de verkeerschaos, maar om de klimaatdoelstellingen te halen. Draaien aan kleine, oude schroeven, maar geen alomvattende visie op echte oplossingen.

Het gevaar is nu dat er een kakofonie volgt over enkele factoren, maar niet over hoe echt in te grijpen. Het is ook niet makkelijk. Duitsland moet een oplossing vinden voor een totale verkeerschaos, met een transitie naar milieuvriendelijker vervoer met behoud van een economische sleutelindustrie.

Het volstaat niet om overal oude infrastructuur te verbreden, uit te breiden of snelheidslimieten in te voeren. Er is een sluitende strategie nodig waarmee mensen uit de lucht en van de snelweg naar het openbaar vervoer worden gelokt. Een strategie waarbij de Duitse auto-industrie niet verdwijnt, maar sneller en vanzelfsprekender de stap maakt naar elektrische mobiliteit. Make Germany think great again.

Deze column is met toestemming overgenomen uit de Belgische krant De Tijd

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Politiek':

Duitse maatregelen voor klimaat: brandstof duurder

Duitse maatregelen voor klimaat: brandstof duurder

De Duitse regering heeft maatregelen aangekondigd om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.

Lees meer

Verdeelde SPD moet voorzittersduo kiezen

Verdeelde SPD moet voorzittersduo kiezen

De SPD zoekt wederom een nieuwe voorzitter. Dat wordt een langslepend proces: heibel gegarandeerd.

Lees meer

AfD groot, maar niet grootste in Oost-Duitsland

AfD groot, maar niet grootste in Oost-Duitsland

De AfD is in Brandenburg en Saksen tweede partij geworden. Wat je moet weten over de deelstaatverkiezingen:

Lees meer

AfD beheerst verkiezingen in Saksen en Brandenburg

AfD beheerst verkiezingen in Saksen en Brandenburg

Met argusogen kijkt Duitsland naar de deelstaatverkiezingen in Oost-Duitsland komende zondag.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger