Vliegramp kan Duitsland miljoenen kosten
Nieuws

Achtergrond - 28 juli 2006

(28 juli 2006) Duitsland moet opdraaien voor de kosten van een vliegtuigongeluk vier jaar geleden waarbij boven de Zuid-Duitse Bodensee twee toestellen op elkaar vlogen. Dat heeft een rechtbank bepaald. Bij het ongeval kwamen 71 mensen om het leven.

Het tragische ongeval behoort tot de grootste vliegrampen in Duitsland. Een Toepolev-passagierstoestel van de Russische maatschappij Bashkirian Airlines kwam in de nacht van 1 juli 2002 in volle vlucht in botsing met een vrachtvliegtuig van vervoersbedrijf DHL. Het ongeluk vond plaats in de buurt van het plaatsje Überlingen, vlakbij de Zwitserse grens. Aan boord van het Russische vliegtuig bevonden zich veel kinderen die op vakantie waren.

Een rechtbank in de Zuid-Duitse plaats Konstanz heeft gisteren een klacht van Bashkirian Airlines gegrond verklaard en bepaald dat Duitsland moet opdraaien voor de schade. De rechter achtte bewezen dat de ramp veroorzaakt was door fouten van luchtverkeersleiders van het Zwitserse bedrijf Skyguide. Het bedrijf waakte in opdracht van de Bondsregering over het luchtruim in het Duits-Zwitserse grensgebied. Dat is in strijd met de grondwet, oordeelde de rechter. De Duitse regering had de verantwoordelijkheid voor de veiligheid in haar luchtruim nooit uit handen mogen geven.

Bashkirian Airlines eist 2,6 miljoen euro schadevergoeding als compensatie voor het vernietigde vliegtuig. Daarnaast zou Duitsland de schadeclaims van de nabestaanden op zich moeten nemen. Over de hoogte van dat bedrag bestaat nog geen duidelijkheid. Vervoerder DHL heeft een claim van 36 miljoen uitstaan bij de Duitse staat.

Verwacht wordt dat de Duitse regering in hoger beroep gaat. Een gang naar Duitslands hoogste rechtsinstantie, het Bundesverfassungsgericht, is daarbij niet uitgesloten. Volgens Duitsland is de ramp geheel te wijten aan de luchtverkeersleiding en moet Skyguide opdraaien voor de schade.

Op het moment van de ramp was er maar één luchtverkeersleider van het Zwitserse bedrijf aan het werk. Die moest twee radarschermen in de gaten houden omdat een collega pauze had. Telefoonlijnen en waarschuwingssystemen waren tijdelijk buiten werking. Bovendien gaf de luchtverkeersleider op het cruciale moment een verkeerde instructie aan het Russische toestel: 'dalen' in plaats van 'stijgen'. De Russische piloten volgden de aanwijzingen van de Zwitserse verkeersleiding op en negeerden de waarschuwingen van hun eigen beveiligingssysteem.

Een nabestaande van een van de slachtoffers stak de verkeersleider in 2004 neer met een mes, waarop hij overleed. Zeven medewerkers van Skyguide staan in augustus in Duitsland terecht wegens dood door schuld.

FAZ.NET
Gericht: Deutschland haftet für Flugzeugunglück

ZDF Heute
Flugzeugunglück kann Bund Millionen kosten

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger