Onderzoek naar de Duitse Jan Modaal
Nieuws

Achtergrond - 22 april 2008

(22 april 2008) Volgens weekblad Der Spiegel is de Duitser maar saai. Het tijdschrift ondervroeg duizend Duitsers en concludeert: de Duitse Jan Modaal is op zoek naar ware liefde, eet volkorenbrood en droomt van een Audi.

Afbeelding: Boris Bochnig. www.flickr.comDe gemiddelde Duitser werkt 30,3 uur per week, 192 dagen per jaar. Hij staat om 6:23 uur op, eet een volkorenboterham, luistert naar de radio en rijdt met de auto zingend naar zijn werk. ’s Avonds gaat hij om 22.47 uur (bijna een uur eerder dan de doorsnee Spanjaard) naar bed, leest enkele bladzijden en valt in slaap, het liefst op zijn zij.

De uitkomst van het onderzoek van Der Spiegel is niet zeer verassend. Volgens journalist Ralf Hoppe is Jan Modaal - ofwel ‘Otto Normalverbraucher’ - “eigenlijk heel sympathiek als hij niet zo middelmatig was.” Hoe saai dan ook, de normale burger wordt in de huidige maatschappij van alle kanten zorgvuldig geobserveerd en bestudeerd.

Trots op Duitsland

40 procent van de Duitsers meent dat het nodig is bij zijn leidinggevende te slijmen. Van de bedrijven vindt 36 procent het noodzakelijk de telefoontjes van zijn werknemers te controleren.

Otto Normalverbraucher waardeert spaarzaamheid en discipline en is trots Duitser te zijn. Toch voelt 29 procent van de ondervraagden zich eerder Europeaan dan Duitser. Opvallend is dat 62 procent van de mannen in tijden van oorlog zijn leven op het spel zou zetten voor Duitsland, van de vrouwen is dit slechts 34 procent.

Sex geht über alles vindt 40 procent van de Duitse mannen. Vrouwen zijn het hier niet mee eens, zij vinden vriendschap belangrijker. De gemiddelde Duitser heeft zes sekspartners in zijn leven.

Auto’s en datingservice

62 procent van de Duitse mannen is van mening dat een vrouw moet ophouden met werken als ze kinderen heeft gekregen. Vooral vrouwen vinden dat mannen meer geld horen te verdienen dan vrouwen (21 procent tegenover 15 procent van de mannen). De zelfstandigheid van mannen blijkt twijfelachtig: slechts 53 procent van de Duitse mannen kiest zelf welk ondergoed hij koopt.

Een Duits echtpaar praat per dag maar 15 minuten met elkaar, 10 minuten daarvan tussen de lakens. Toch gelooft tweederde van de ondervraagden dat de zin van het leven ligt in “het hebben van een gelukkige en harmonische relatie”. Er werd in Duitsland in 2006 maar liefst 65,5 miljoen uitgegeven aan online datingservices.

“Een vette auto is vervanging voor mannelijkheid,” aldus de Duitsers. Maar liefst 25 procent van de Duitse vrouwen geeft toe dat ze niet kan inparkeren. En hoewel Otto Normalverbrauchers droomauto een Audi4 is, denken autodieven daar anders over: de meest gestolen auto in Duitsland is een BMW x5 30D.

Der Spiegel

Aanbevolen door de redactie 

De statistieken op de website van Der Spiegel

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger