Economie:

Overzicht
Duitse bedrijvigheid

Duitsland is een vast lid van de G7 – de organisatie van de zeven belangrijkste industrielanden in de wereld. De Duitse industrie maakte het land tot een wereldmacht en leverde niet alleen een belangrijk aandeel in twee wereldoorlogen, maar ook in de naoorlogse wederopbouw en welvaart.

Overzicht
© flickr/roger4336/cc
Industrie in Duisburg

Duitse producten hebben wereldwijd een degelijk imago, waardoor de Duitse industrie een sterke positie op de wereldmarkt inneemt. De Bondsrepubliek is mede door haar sterke industriële sector uitgegroeid tot een van de grootste exportlanden en een economische macht van formaat.

Verschil Oost- en West-Duitsland

Problematisch blijft meer dan 25 jaar na de Duitse eenwording het gat tussen Oost- en West-Duitsland op industrieel vlak. De arbeidsproductiviteit in de oostelijke deelstaten blijft lager dan gewenst. Dat komt door een verschil in bedrijfsomvang. In het oosten van Duitsland domineren na de grootschalige privatisering van de staatsbedrijven direct na de val van de Muur de kleine bedrijfjes. Door schaalvoordelen hebben grote bedrijven gemiddeld een hogere arbeidsproductiviteit dan kleine of middelgrote ondernemingen.

Ondanks tegenvallers verviervoudigde de industriële productie in Oost-Duitsland tussen 1991 en 1998. Deze groei is mede tot stand gekomen door bedrijven uit West-Duitsland of andere westerse landen. Vaak gebruikten zij een vestiging in Oost-Duitsland, waar de lonen laag waren, als een bruggenhoofd naar de Oost-Europese markt. Een groot deel van hun productie is bestemd voor buitenlandse markten.

Industrie 4.0

Een speerpunt van het Duitse economische beleid is het stimuleringsprogramma Industrie 4.0, de versmelting van digitale techniek met de klassieke industrie. Veel grote Duitse bedrijven zijn vaak niet heel innovatief. Daar wil de Duitse regering verandering in brengen. Industrie 4.0 moet er voor zorgen dat Duitsland overschakelt op slimme fabrieken, waar machines onderling en met andere fabrieken communiceren. Het begrip werd voor het eerst geïntroduceerd op de Hannover Messe in 2011 en maakt sinds 2014 officieel onderdeel uit van de Digitale Agenda, het innovatieprogramma van de bondsregering.


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger