Duitslandweb logo Duitslandweb

Duitsland besluit nieuwe nationale havenstrategie

Kort nieuws - 20 maart 2024 - Auteur: Redactie Duitslandweb

De Duitse regering heeft een nieuwe nationale havenstrategie besloten. Daarmee kunnen havens als kritische infrastructuur worden aangemerkt en beter worden beschermd tegen buitenlandse investeerders.

De Duitse havens zijn van groot belang voor de Duitse economie, Duitslands internationale concurrentiepositie en voor de energietransitie. Ruim 60 procent van de Duitse im- en export wordt via waterwegen afgehandeld. De omvang van de overslag in Duitslands grootste haven Hamburg was vorig jaar 99,6 miljoen ton, meldt Tagesschau op basis van cijfers van het Statistische Bundesamt. Hamburg is na Rotterdam en Antwerpen de grootste haven van Europa.

Al langer wordt in Duitsland gediscussieerd over de invloed van buitenlandse investeerders op Duitse havens, zoals in 2022 toen het Chinese staatsbedrijf COSCO een deel van de aandelen van een containerterminal in de Hamburgse haven kocht. Als havens als kritische infrastructuur kunnen worden aangemerkt, kan de overheid buitenlandse investeerders beter onder de loep nemen en investeringen zo nodig tegenhouden. 

De Duitse havens moeten zich ook op de toekomst voorbereiden. Zo klagen rederijen over de hoge kosten en het gebrek aan automatisering in de Duitse terminals. Daarnaast kost de overgang naar een klimaatneutraal havenbedrijf veel geld. In principe gaan de deelstaten over hun havens, maar zij willen meer geld van de centrale overheid. Minister van Verkeer Volker Wissing (FDP) heeft echter al gewaarschuwd dat de nieuwe nationale havenstrategie voorlopig niet met meer geld gepaard gaat. Lees meer bij Tagesschau

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger