Hypermodern zonder Robots
Volkswagenfabriek met meerdere functies

Achtergrond - 29 mei 2008

(21 mei 2008) Volkswagen is natuurlijk een puur Duitse autofabrikant. Een fabrikant voor en door Duitsers, dus ook voor en door Dresdenaars. Daarom heeft Volkswagen ook een autofabriek in Dresden. Een hypermodern gebouw met veel glas en staal. Welkom in de Gläserne Manufaktur.

De Gläserne Manufaktur. Afbeelding: DIAHet ontwerp van de fabriek is apart. Zo is er een toren, geïnspireerd op de cilinder van een automotor, waar alle Volkswagen Phaetons staan die al af zijn.

Transparant

‘Gläserne Manufaktur’ betekent ‘glazen fabriek’. Logischerwijs denk je als eerste dat die naam zo gekozen is, omdat de fabriek grotendeels uit glas is opgetrokken. Maar met die naam bedoelt Volkswagen natuurlijk ook een transparante fabriek, waar je vrijelijk mag rondkijken.

Maar niet helemaal. Bij aanvang van de tour wordt op het hart gedrukt geen foto’s te maken. Kennelijk om bedrijfsspionage te voorkomen. Toch lijkt me dit een beetje overdreven van Volkswagen, elke concurrent kan immers gewoon iemand sturen om die tour te volgen. En om nou te zeggen dat er zulke grote geheimen liggen in de productie van hun paradepaardje, de Phaeton, nou nee.

De Volkswagen Phaeton in de Gläserne Manufaktur. Afbeelding: Purple Cloud, www.flickr.comToch word je hierdoor nieuwsgieriger. Hier wordt namelijk de Phaeton gebouwd. Volkswagens duurste en meest luxueze automodel. In Nederland kost een Phaeton al gauw 110.000 euro. Een vrij hoog bedrag moet dus worden betaald voor deze Volkswagen. Maar toch wordt de Phaeton in Duitsland wel degelijk goed verkocht. Getuige ook de vele halflege carrosserieën die in de fabriek in Dresden staan.

Productieproces

Wat gebeurt er nou precies allemaal in de Gläserne Manufaktur? Beneden worden auto-onderdelen voor de Phaeton aangeleverd. Dit gebeurt niet zomaar, dit gebeurt via speciale goederentrams. Dit, volgens Volkswagen, uit milieuoverweging en om het lokale verkeer te ontlasten.. Ik gok dat dat niet de enige reden is, het zal economisch ook wel voordeliger zijn.

Maar niet alles wordt aangeleverd via S-Bahn. De hele carrosserieën worden wel per vrachtwagen aangeleverd, uit Zwickau. In de Gläserne Manufaktur gebeuren geen ‘vieze’ processen, zoals het lassen en het verven van de auto’s. Dat gebeurt allemaal in de fabriek in Zwickau. Die vervolgens alles opstuurt naar Dresden.

Binnen in de Gläserne Manufaktur. Afbeelding: Purple Cloud, www.flickr.comDaar worden de auto’s omhoog gereden. Hier komen ze op een lopende band, van hout, terecht. Werknemers monteren daar allerlei onderdelen aan de auto. Bijvoorbeeld wielen en banden. Maar er worden ook dingen van de auto’s afgehaald. Zoals de deuren, die anders in de weg zitten bij het aanleggen van de complexe elektronica van de Phaeton. De bedrading in de Phaeton is namelijk kilometers lang. Dit varieert naar mate het aantal opties, dat de koper heeft gekozen.

Verschillende auto’s

Want elke auto is weer anders. De koper heeft vele opties om uit te kiezen. Om niet in de war te raken zijn de auto’s zowel papier als digitaal gemarkeerd. Hierdoor weten de werknemers welke onderdelen in de auto moeten.

Als boven het een en ander geassembleerd is, worden de carrosserieën opgetild en een stuk verderop vindt dan de Hochzeit plaats. Hier worden de motor, samen met het onderstel, en de auto verenigd. Dit is een emotioneel moment, waar de kopers aanwezig bij mogen zijn. Sowieso mogen de kopers van de Phaeton er het gehele productieproces gewoon bij zijn. Dat is overigens nog nooit voorgekomen.

Beneden worden dan de laatste loodjes gelegd aan de auto, alvorens hij op een testcircuit een stukje verderop wordt ingereden. Overigens zijn er in het hele productieproces in Dresden maar 3 robots aan te pas gekomen. Die zijn onder andere voor het tillen van de zware dingen, zoals het reservewiel. De rest gebeurt met de hand. Per dag worden er 32 auto’s afgeleverd.

Economische…

De nieuwste Volkswagen Scirocco in de Gläserne Manufaktur. Afbeelding: DIAEenmaal weer beneden wordt enthousiast verteld over de vele mogelijkheden van de Phaeton. Naast de gebruikelijke marketingpraat over auto’s, worden er ook interessante dingen verteld over het gebouw zelf. Het is in 2002 geopend, nadat de bouw in 2001 begon. Er werken 700 werknemers, waarvan overigens maar 200 aan de productie van de Phaeton werken. De rest werkt in het café of bij de dealer in hetzelfde gebouw. Beneden bevindt zich namelijk een dealer, evenals een klein winkeltje, een simulator, en de nieuwste modellen van Volkswagen, waaronder de nieuwste Volkswagen Scirocco.

...en culturele functie 

Toen Dresden in 2002 overstroomde, en ook de Semperoper werd getroffen, heeft de Gläserne Manufaktur een speciale rol verricht. Hier werden namelijk opera’s gehouden. Gek voor te stellen, maar toch gebeurde het. Het moet, met de carrosserieën in de achtergrond, een apart gezicht zijn geweest.

Volkswagen?

/common/failedimportZo heeft deze hypermoderne fabriek niet alleen een economische, maar ook een sociale functie. Bovendien probeert het het milieu zoveel mogelijk te besparen. Volkswagen spreidt hier een goede mentaliteit ten toon, die ze er wat mij betreft in mogen houden.

Toch blijft het bizar hoe een auto van meer dan een ton euro een Volkswagen is. Maar dat is bijzaak als je deze geweldige fabriek ziet. Zeker de moeite waard.

Luuc Brans zit in de redactie van de Scholierenpagina van het Duitslandweb. Hij zit in de vijfde klas van het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger