
Te weinig rustplekken voor vrachtwagens langs Duitse snelwegen
Kort nieuws - 17 juni 2025 - Auteur: Redactie DuitslandwebDuitsland komt zo’n 25.000 parkeerplaatsen voor vrachtwagens te kort langs de Duitse Autobahn, waarschuwt automobilistenbond Auto Club Europa. Dat zorgt voor onveilige situaties en is schadelijk voor de Duitse economie, zeggen belangenorganisaties.
Als de avond valt begint voor truckers op de Duitse snelweg de strijd om een parkeerplek. Want de parkeervakken voor vrachtwagens raken razendsnel vol, zag Auto Club Europa (ACE) bij een onderzoek in de afgelopen maanden. Wegenbond ACE voerde een telling uit bij rustplaatsen langs Duitse snelwegen en stelde vast dat er zo’n 25.000 extra parkeerplaatsen nodig zijn voor vrachtwagens.
De drukte zorgt voor onveilige situaties, stelt ACE. Zo parkeren sommige vrachtwagenchauffeurs hun truck tot op de invoegstrook van het tankstation. Automobilisten zien de vrachtwagens niet altijd op tijd, enkele weken geleden ontstond er zo een dodelijk ongeval toen een automobilist op een geparkeerde vrachtwagen botste, schrijft Tagesschau. Toch kiezen veel chauffeurs nog altijd voor zo’n gevaarlijke plek. Omdat ze zich aan verplichte rusttijden moeten houden is het vaak kiezen tussen twee kwaden: illegaal parkeren, of te lang doorrijden.
Volgens BGL, een belangenorganisatie voor vrachtverkeer, is het tekort aan parkeerplaatsen ook schadelijk voor de Duitse economie. Door het constante zoeken naar parkeerplaatsen rijden de vrachtwagens minder efficiënt, en dat terwijl er al een nijpend tekort is aan vrachtwagenchauffeurs.
Het lukt Autobahn GmbH, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor Duitse snelwegen, niet om snel voldoende parkeerplaatsen bij te bouwen. Daarom worden bestaande parkeervakken verkleind zodat er ruimte ontstaat voor extra plekken. Lees meer bij Tagesschau.
Lees meer over 'Economie':

Een golf van economen
Columnist Carsten Brzeski ziet een richtingenstrijd voorgeprogrammeerd bij de nieuwe regering.

Nieuwe regering wil dat Duitsers harder werken
Duitsers werken gemiddeld een stuk korter dan andere Europeanen. Kanselier Merz wil daar verandering in brengen.

Duitsland blijft een oase voor PFAS-uitstoters
Duitsland heeft geen maxima voor PFAS-uitstoot. Dat heeft vergaande gevolgen, ook voor Nederland.

Elon Musk verzet zich tegen Duits arbeidsrecht
De Duitse Tesla-fabriek ligt onder vuur omdat die zich niets aantrekt van het Duitse arbeidsrecht. Zo worden zieke werknemers gekort op hun loon.
Reacties
Geen reacties aanwezig