
Weer staking op Duitse spoor vanaf 24 januari
Kort nieuws - 22 januari 2024 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe Duitse vakbond van treinmachinisten GDL heeft een nieuwe staking aangekondigd van woensdag 24 tot en met maandag 29 januari. Het treinverkeer zal vanaf woensdag ernstig ontregeld zijn. Bij vorige stakingen reden er nauwelijks nog treinen.
Reizigers die al tickets hebben gekocht voor de zes stakingsdagen, mogen die ook voor woensdag of na maandag gebruiken. Deutsche Bahn raadt reizigers dringend aan een zitplaats te reserveren omdat de weinige treinen die zullen rijden, overvol zullen zijn. Lees meer bij Der Spiegel
De vakbond wil voor werknemers in ploegendiensten een werkweek van 35 in plaats van 38 uur, met behoud van salaris. Vrijdag heeft werkgever Deutsche Bahn een compromis voorgelegd, maar dat was volgens de bond onvoldoende.
Lees meer over 'Economie':

Duitsland blijft een oase voor PFAS-uitstoters
Duitsland heeft geen maxima voor PFAS-uitstoot. Dat heeft vergaande gevolgen, ook voor Nederland.

Elon Musk verzet zich tegen Duits arbeidsrecht
De Duitse Tesla-fabriek ligt onder vuur omdat die zich niets aantrekt van het Duitse arbeidsrecht. Zo worden zieke werknemers gekort op hun loon.

Waar gaat het mis in de Duitse economie?
De Duitse economische groei blijft achter. Met deze knelpunten moet een nieuwe regering aan de gang.

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
Reacties
Ik snap het advies om een zitplaats te reserveren niet. Je weet van tevoren niet welke treinen rijden (een enkele) en welke uitvallen.
Dan de beloning, zij die nog ambtenaar zijn verdienen nog redelijk en hebben een normaal pensioen. voor De machinisten bij de regionale vervoerders is het niet zo goed geregeld. Hoe het treinpersoneel in Duitsland moet werken is in mijn ogen moderne slavernij en dag mag/moet voor gevochten worden dat alles beter word. Hoezo, gezond richting pensioen?
Niet meer van deze tijd dat er gestaakt moet worden voor betere arbeidsvoorwaarden en beloningen. Ik heb een aantal jaren voor een nederlandsche vervoerder naar Aachen gereden. Als ik van mijn Duitse “Kollegen” hoorde wat voor diensten gedraaid worden gingen mijn haren rechtop staan. Diensten van 10 uur en meer zijn meer regel dan uitzondering. Voorbeeld(extreem, maar toch), dienstbegin 03.20, einde dienst 13.20 en dan ook nog eens 4 dagen op rij. De vierde dag loop je in je schaduw.