Duitslandweb logo Duitslandweb

Merkel voor onderzoekscommissie Wirecard

Kort nieuws - 23 april 2021 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Kanselier Merkel is vrijdag gehoord door de parlementaire onderzoekscommissie over de vermoedelijke fraude bij de financiële dienstverlener Wirecard.

Merkel zei dat haar inzet voor het bedrijf tijdens een bezoek aan China, de normale gang van zaken is. Duitsland wil een betere toegang tot de Chinese markt, en het streven van Wirecard paste in deze doelstelling. Ondanks de negatieve mediaberichten die er toen al waren over Wirecard, was er volgens Merkel geen aanleiding om zich niet voor het bedrijf in te zetten.

Donderdag moest minister van Financiën Olaf Scholz zich verantwoorden voor de onderzoekscommissie. Hij is politiek verantwoordelijk voor toezichthouder Bafin, die de vermoedelijke miljardenfraude door het bedrijf ondanks aanwijzingen niet heeft ontdekt. Scholz wees naar de accountants, die jarenlang de cijfers hebben goedgekeurd, terwijl daar vermoedelijk al sinds 2015 mee gerommeld is. Wirecard moest vorig jaar toegeven dat er 1,9 miljard euro is 'verdwenen'. Lees meer bij Tagesschau

De Süddeutsche Zeitung gaat in een achtdelige podcast in op de zaak-Wirecard

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger