Duitslandweb logo Duitslandweb

Veiling Duitse 5G-frequenties levert 6,5 miljard op

Kort nieuws - 13 juni 2019 - Auteur: Redactie Duitslandweb

De veiling van de 5G-frequenties in Duitsland heeft 6,5 miljard euro opgeleverd. Minister van Financiën Scholz wil het geld in de Duitse digitale infrastructuur investeren.

De veiling duurde twaalf weken en heeft flink meer geld opgeleverd dan was verwacht (3 tot 5 miljard). Deutsche Telekom, Vodafone, Telefónica en het nieuwe 1&1 Drillisch willen elk een eigen 5G-netwerk bouwen. Onduidelijk is of de aanbieders gebruikers op elkaars netwerk toelaten. Grote bedrijven als BMW, BASF, Bosch, Daimler en Siemens hebben aangekondigd voor hun eigen productielocaties zelf 5G-netwerken te bouwen, onafhankelijk van de grote aanbieders.

De veiling betekent niet dat Duitsland overal snel 5G heeft. De regering heeft in haar regeerakkoord vastgelegd dat er sneller internet moet komen, maar op veel plekken zal dat 4G zijn. Ook is er nog discussie over wie de netwerken moet bouwen, velen hebben veiligheidsbedenkingen bij het Chinese Huawei. Minister van Financiën Scholz wil de opbrengst van de veiling investeren in het uitbreiden van het glasvezelnetwerk, vooral op het platteland, en in digitalisering op scholen. Lees meer bij tagesschau.de en Süddeutsche.de

In Nederland is de start van de veiling van 5G-frequenties gepland voor eind 2019 of begin 2020. Lees meer bij Trouw.nl

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Digitale samenleving':

Digitale Duitsers

Digitale Duitsers

Duitsers wantrouwen wat overheden en bedrijven met hun gegevens doen. Maar dat is niet waarom Duitsland digitaal achterblijft, zegt Merlijn Schoonenboom.

Lees meer

Duitse diensten onderscheppen massaal data

Duitse diensten onderscheppen massaal data

In privacygevoelig Duitsland bestaat al zoiets als een sleepnetwet: de BND mag meekijken op het glasvezelnetwerk.

Lees meer

#JamaikaAbbruch: reacties op Twitter

#JamaikaAbbruch: reacties op Twitter

Volop politieke spin en commentaar op Twitter over afgebroken coalitie-onderhandelingen.

Lees meer

‘Sociale media voor veel politici te grote uitdaging’

‘Sociale media voor veel politici te grote uitdaging’

Mediawetenschapper Kay Hinz onderzoekt hoe de Duitse politiek gebruikt maakt van sociale media.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger