Duitslandweb logo Duitslandweb

Merkel neemt leiding in dieselschandaal

Kort nieuws - 15 augustus 2017 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Kanselier Merkel wil het volgende topoverleg over het dieselschandaal zelf leiden. Daarmee maakt ze de affaire tot 'Chefsache'.

Na het diesel-topoverleg van twee weken geleden overheerste teleurstelling over de magere uitkomst. Merkel wil de volgende top in het najaar, na de verkiezingen van 24 september, zelf leiden, zei ze maandag tegen de zenders Phoenix en Deutschlandfunk. Nog voor de verkiezingen wil ze met gemeentes die veel last hebben van luchtvervuiling spreken over uitbreiding van het aantal oplaadpunten voor elektrische auto's en over moderne verkeerssystemen. Op de lange termijn is Merkel voor een verbod op dieselauto's, zei ze.

Als reactie op het dieselschandaal presenteerde SPD-lijsttrekker Schulz vorige week een vijf-punten-plan waarmee hij een doorbraak van de elektrische auto wil bewerkstelligen door quota vast te stellen. Merkel sprak zich dit weekend tegen zulke quota uit. Volgens Schulz heeft Merkel zelf echter geen plan voor de Duitse auto-industrie, zei hij maandag. Lees meer bij tagesspiegel.de

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger