Duitslandweb logo Duitslandweb

Opmerkelijk: Dwangarbeid en geweld bij Volkswagen Brazilië

Kort nieuws - 14 augustus 2017 - Auteur: Redactie Duitslandweb

De Volkswagen-dochteronderneming Volkswagen do Brasil in Brazilië heeft tussen 1973 en 1987 een rundveebedrijf gehad in het Braziliaanse oerwoud. Het autoconcern heeft het amazonewoud laten rooien om er vee te laten grazen en werkte met arbeidsbemiddelaars die zich schuldig maakten aan dwangarbeid en geweld. 

Dat hebben Süddeutsche Zeitung, NDR en WDR eind vorige week onthuld. De journalisten spraken met de uitzendkrachten, die schadevergoeding eisen van Volkswagen. Eenmaal op het bedrijf in het oerwoud aangekomen, konden de uitzendkrachten niet meer weg. Ook hield hun baas hen voor dat ze schulden hadden, bijvoorbeeld door de reis. Voor zieken werd niet gezorgd en geweld werd niet geschuwd. De toenmalige bedrijfsleider en een historicus die de geschiedenis van Volkswagen do Brasil onderzoekt, bevestigen tegenover de krant dat het oerwoud werd gerooid met behulp van dwangarbeiders. Lees meer bij Süddeutsche Zeitung en bij NDR

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer

Staken voor meer schulden

Staken voor meer schulden

De grote vervoersstaking onderging Duitsland vorige week gelaten. De vraag is of dat zo blijft als de looneisen economische gevolgen krijgen, schrijft econoom Brzeski.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger