Jaarverslag 2019:

Communicatie

Communicatie
© Tom Tomeij

Het DIA streeft ernaar om de kennis over Duitsland en over het belang van de Duitse taal in Nederland te vergroten. Daarbij speelt goede communicatie een essentiële rol.

Naast de bestaande communicatiemiddelen zoals de website, nieuwsbrieven en sociale media werd in 2019 voor het eerst ingezet op het medium podcast. De podcasts van het DIA bieden uitvoerige interviews met deskundigen en verdieping bij actuele ontwikkelingen omtrent Duitsland en Europa. Ze zijn te vinden op Spotify, Soundcloud en Stitcher, maar ook op de website van het instituut.

Een andere primeur in 2019 was het Berlijn-magazine, een themanummer over de geschiedenis en cultuur van Berlijn, onder redactie van Duitslandweb. Het magazine werd op diverse bijeenkomsten, tijdens gastcolleges en externe evenementen zoals het festival ‘Berliner Garten’ uitgedeeld. Daarnaast kon het via onze website worden besteld. In totaal is een oplage van meer dan 1.000 exemplaren verspreid onder bekende en nieuwe doelgroepen.

Website

De website duitslandinstituut.nl biedt informatie over het instituut en zijn activiteiten, maar ook onderwijsmateriaal en onderzoeksrapporten, bijvoorbeeld over het vak Duits.

De redactie Duitslandweb belicht op de website de onderwerpen die in Duitsland het publieke debat bepalen en de onderwerpen die voor Nederland relevant zijn op journalistieke wijze. Daarnaast biedt het naslagwerk van Duitslandweb betrouwbare informatie voor scholieren, studenten en iedereen die meer wil weten over Duitse geschiedenis, politiek, economie, film, literatuur of sport. De auteurs van het naslagwerk zijn wetenschappers, docenten en journalisten die gespecialiseerd zijn in de thema's. 

De website duitslandinstituut.nl heeft in 2019 584.000 unieke gebruikers getrokken, gemiddeld zo’n 48.660 per maand. Veel-bezochte onderdelen waren het naslagwerk over de Duitse geschiedenis, de Duitslandweb-thema-hoofdpagina en het wekelijks lesprogramma voor de Duitse les het Frühstucksei van de Onderwijsafdeling.

De afdeling Duitslanddesk informeert met de eigen website studereninduitsland.nl over studiemogelijkheden en onderzoeksverblijven in Duitsland, van ervarings-verhalen tot praktische informatie en stipendia. Het maandelijks aantal unieke bezoekers van de website studereninduitsland.nl is in 2019  gestegen naar in ieder geval 3.521 (2018: 3.516).

Nieuwsbrieven

Met de digitale nieuwsbrief informeert het DIA een breed lezerspubliek en netwerk over zijn activiteiten. In 2019 is de nieuwsbrief tien keer verzonden aan ruim 2.400 adressen. Duitslandweb informeerde via een eigen maandelijkse nieuwsbrief rond de 3.500 geïnteresseerden over de Duitse actualiteit en de artikelen die de redactie daarover schrijft. De Onderwijsafdeling verstuurde zes digitale nieuwsbrieven aan haar netwerk, dat voornamelijk bestaat uit docenten. Daarnaast werd in 2019 een blogreeks voor het onderwijsveld opgezet.

De Duitslanddesk verstuurde in 2019 vier keer een nieuwsbrief aan meer dan 1.000 adressen, met informatie over stipendia, cursussen en nieuws over universiteiten in Duitsland. Geïnteresseerden kunnen zich via de DIA-website inschrijven voor de nieuwsbrieven.

Sociale media

Het DIA voert een actief Social Media-beleid. Met o.a. de campagne #focusopliteratuur en de inzet van video heeft het instituut in 2019 een grotere community weten te bereiken dan in 2018. Op Facebook was het DIA eind 2019 met meer dan 2.000 followers verbonden, een organische groei van ruim 13% t.o.v. eind 2018. Op Twitter telde het DIA rond 2.500 volgers, ook hier een stijging van ca. 13% t.o.v. 2018. De in maart 2019 opnieuw ingerichte LinkedIn-pagina telde eind 2019 ruim 1.600 volgers.

Duitslandweb informeert zijn doelgroep via een eigen Twitter-kanaal (met meer dan 2.800 volgers eind 2019) en een eigen Facebook-site (1.700 volgers eind 2019).

Ook de Duitslanddesk is op de sociale media actief. Onder de noemer 'Studeren in Duitsland' bereikte de afdeling in 2019 meer dan 1.000 volgers op Facebook en meer dan 550 volgers op Twitter. Het aantal volgers steeg t.o.v. 2018 bij Facebook met 0,8% en bij Twitter met 3,6 %. Op het in 2018 opgerichte Instagram-account van de Desk is het aantal volgers (256 in 2019) – in lijn met de landelijke trend – veel sterker gestegen, met meer dan 24% ten opzichte van 2018. Op LinkedIn telde de Duitslanddesk eind 2019 meer dan 3.000 volgers; een groei van 12,4 % t.o.v. 2018. 


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger