Duitslandweb logo Duitslandweb

Justitie rolt netwerk op voor belastingbedrog met aandelenhandel

Kort nieuws - 19 april 2017 - Auteur: Redactie Duitslandweb

De Duitse justitie heeft eindelijk achterhaald hoe het vermoedelijke belastingbedrog met de handel in aandelen (zogeheten Cum-Ex-deals) in z'n werk ging en wie de betrokkenen zijn. Inmiddels hebben al drie medeplichtigen hun kennis met justitie gedeeld, meldde de Süddeutsche Zeitung woensdag. 

Meer dan tien jaar lang hebben tientallen banken en handelaren op bepaalde aandelenhandel twee keer zoveel belasting teruggevraagd als er was betaald. Dit heeft de Duitse staat miljarden gekost. In 2012 werd de wetgeving aangepast om deze transacties onmogelijk te maken. Sindsdien onderzoekt justitie wie vervolgd kan worden voor deze deals. Als bewezen wordt dat de Cum-Ex-deals illegaal zijn, dreigen voor de bankiers jarenlange gevangenisstraffen en moeten de banken veel geld terugbetalen. Volgens Süddeutsche Zeitung, die dit nieuws achterhaalde, hebben betrokkenen de afgelopen maanden justitie uitvoerig ingelicht over het netwerk,waardoor nu een grote doorbraak is bereikt. Justitie zelf heeft nog niets bekendgemaakt. Lees meer bij Süddeutsche Zeitung

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger