Jaarverslag 2016:

© Kim Krijnen

Het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA) bestond in 2016 twintig jaar. In deze twee decennia is veel bereikt. Niet alleen heeft het Duitslandbeeld in Nederland zich positief ontwikkeld, ook de belangstelling voor Duitsland is sterk gegroeid. De Boekenweek 2016, die in het teken van Duitsland stond, onderstreept dit nog eens. Bovendien was Nederland in het najaar samen met Vlaanderen gastland op de Frankfurter Buchmesse.

Uiteraard stond onze stichting uitgebreid stil bij het DIA-jubileum. Op 3 juni grepen wij de gelegenheid aan om de ‘De Staat van Duitsland’ te organiseren. Tijdens dit drukbezochte evenement gaven experts uit verschillende disciplines een stand van zaken over ons buurland. Daaronder waren museumdirecteur Paul Spies, theatermaker Johan Simons, journalist Dieuwke van Ooij en oud-ambassadeur Marnix Krop. Aan bod kwamen thema’s als de Berlijnse museumwereld, de omgang van de Duitse media met Pegida, de vluchtelingenopvang, de verschuiving van het partijenlandschap en de Nederlands-Duitse betrekkingen.

Tijdens onze jubileumbijeenkomst in Felix Meritis, op 6 oktober, vierden bestuursleden, (oud-)medewerkers en vrienden van het DIA gezamenlijk onze ‘verjaardag’. Prominente sprekers, waaronder chef van het Bundeskanzleramt Peter Altmaier en minister Jet Bussemaker, bespraken de belangrijke functie van ons instituut in Nederland. Centraal in de gesprekken stond het grote belang van een sterke positie van de Duitse taal in het Nederlands (hoger) Onderwijs en de uitwisseling op cultureel en wetenschappelijk gebied tussen Nederland & Duitsland.

Maar ongeacht de toegenomen belangstelling voor Duitsland, onze taak is ook na twintig jaar DIA nog niet volbracht. Aan Nederlandse universiteiten dreigt de positie van de Duitse taal en het onderwerp Duitsland steeds marginaler te worden. Paradoxaal genoeg gaat de toegenomen aandacht voor Duitsland dus gepaard met een afnemende kennis van Duitsland en het Duits. Juist nu is een academisch instituut dat zich blijvend inzet voor het genereren en verspreiden van actuele kennis over Duitsland voor een breed publiek belangrijker dan ooit. In de komende jaren werken wij daarom samen met onze partners onverminderd aan het uitvoeren van onze missie.

Ton Nijhuis