Conferentie TCHA

Nascholing/ conferentie Teaching Cultural and Historical Awareness (TCHA)

Op dinsdag 2 november organiseren wij samen met de Radboud Universiteit Nijmegen een nascholing workshopsronde en lezingen aan met als doelgroep docenten geschiedenis en docenten Duits.

Locatie: Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent, Hertog Eduardplein 4, Nijmegen


Historisch besef is, net als cultuurbewustzijn oftewel ‘cultural awareness’ (ICA) een kerndoel in het hedendaagse onderwijs. Historisch besef verbindt kennis over het verleden met de reflectie over de hedendaagse samenleving. Beide competenties spelen in op de gedachte dat een groot deel van onze identiteit ontstaat door de reflectie op het verleden. In onderwijstermen wordt dan over persoons- en burgerschapsvorming en de ontwikkeling van een samenhangend mens- en wereldbeeld gesproken. De relatie met de leefwereld is dus een belangrijke voorwaarde in het onderwijs.

Er zijn workshops van o.a. Paul Sars, Sabine Jentges (beiden RU), Eline Hakvoort (DIA), Karen Polak & Femke de Koning (Anne-Frank-Stichting) en Marc van Berkel (HAN).

De Keynote in de ochtend wordt verzorgd door Prof. dr. Kees Ribbens. Hij is senior onderzoeker bij het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies, Amsterdam en bijzonder hoogleraar Popular Historical Culture of Global Conflicts and Mass Violence aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De Keynote in de namiddag wordt verzorgd door Prof. Dr. Juliane Brauer (Geschiedenisdidaktiek, Universität Hildesheim). 

 

Programma

10 uur: Ontvangst  met koffie en thee 

10:30: Welkom door Yvonne Delhey (RU) en Trixie Hölsgens (DIA)

10.45 - 11.30: Keynote van Prof. Dr. Kees Ribbens (EUR, NIOD): De reikwijdte van een historische grabbelton? De popularisering van de Tweede Wereldoorlog tussen toe-eigening en vervreemding."

11:30 - 13:00: Eerste ronde workshops & presentaties  

  • 11.30 - 12.15: Paul Sars (RU, Duits): "Ervaringen met het werkschrift ‘Todesfuge. Een gedicht om niet te vergeten’"
  • 12.15 - 13.00: Gijs Spitshuis, Celine Hornesch: "Flucht aus der Vergangenheit: een digitale educatieve escaperoom over (Duitse) literatuurgeschiedenis."

Parallel:

  • 11.30 - 13.00:  Karen Polak en Femke de Koning (Anne-Frank-Stichting): "Toolbox 'Stories that move': Learning about the past to understand the present." 

13:00 - 13.45: Pauze & Good Practice Market

13:45 - 14:30: dra. Naïma Lafrarchi (Vakgroep Geschiedenis & EduMa Cultuurwetenschappen, Universiteit Gent):Bruggen bouwen tussen het Verleden en Toekomst in het Heden. Cultureel en historisch bewustzijn als middel voor verbinding in een super diverse klascontext. 

In aansluiting op de lezing gaat Naïma Lafrarchi in gesprek met Alderik Visser (historicus en pedagoog, leerplanontwikkelaar mens en maatschappij, Stichting Leerplan Ontwikkeling, SLO.  

14:30 - 16:00: Tweede ronde workshops & presentaties 

  • 14:30 - 15:15: Marc van Berkel (HAN, Geschiedenis): "Hoe geven docenten les over de Tweede Wereldoorlog? Een workshop over doelen, inhoud, didactiek en excursies."
  • 15:15 - 16:00: Sabine Jentges (RU, Duits): "Kulturelles Lernen: reflexiv & reflektiert."  

Parallel:

  • 14:30 - 15:15: Saskia Schreuder (Staring College Lochem, TIR RU): "Spreken en zwijgen, waarheid en leugen: lesmateriaal over Jakob der Lügner, geschreven door Jurek Becker, en Wolfang Beckers Film Good Bye Lenin!"
  • 15:15 - 16:00: Eline Hakvoort en 'Zeitzeuge' Anja Fricke (DIA): "Blik op de Muur: geschiedenis tastbaar in de klas." 

16:00 - 16:15: pauze 

16:15 - 17:00: Keynote door Prof. Dr. Juliane Brauer (Universität Hildesheim): "Geschichte (selbst)bewusst denken. Über Emotionen und Subjektorientierung in der Begegnung mit Geschichte."   

17:00 - 17:30: borrel 

18:00: Afsluiting 
 

Een uitgebreide beschrijving van de workshops kunt u hier downloaden.

 

De nascholing/conferentie wil de interactie tussen docenten uit het voortgezet en academisch onderwijs en wetenschappers bevorderen. Doel is de ontwikkeling van een transdisciplinaire visie op geschiedenis, taal en cultuur, die aansluiting biedt op de recente ontwikkelingen rond de herziening van het curriculum in het voortgezet onderwijs en dan vooral in de domeinen Mens & Maatschappij en Taal & Cultuur. Specifieke aandacht gaat daarbij uit naar Duits en de Duitse geschiedenis.

De conferentie organiseren wij samen het Department of Modern Languages and Cultures en het Radboud Institute for Culture and History (RICH) in de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit Nijmegen.
 

Onderdeel van de conferentie is de tentoonstelling Die Macht der Gefühle (2019), samengesteld door Ute en Bettina Frevert. De tentoonstelling kijkt vanuit emotioneel-historisch perspectief terug op 100 jaar Duitse geschiedenis en illustreert de politieke en sociale impact van angst, liefde en woede. De tentoonstelling werd samengesteld in opdracht van de stichting 'Erinnerung, Verantwortung, Zukunft' en de Bundesstiftung zur Aufarbeitung der SED-Diktatur onder bescherming van minister voor Buitenlandse zaken Heiko Maas. Meer informatie is te vinden op:  https://machtdergefuehle.de/

 

Kosten voor deelname:

Inclusief lunch: €100,-

Voor studenten: €25,-

 

 
 
 
 
 
 


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger