Duitsland Instituut

Duitse media: liever Kirch dan Murdoch

Achtergrond - 7 maart 2002

De baas van Kirchs betaal-t.v.-zender Premiere, Georg Kofler, heeft voor alle
zekerheid al geéist, dat de clubs lagere bedragen zouden moeten accepteren.
Kirch heeft jaren geleden onder de strijd om het verwerven van de rechten van de
Bundesliga met exorbitante bedragen de publieke zenders de loef afgestoken,
terwijl die voordien voor in vergelijking lage bedragen zaterdagmiddag de
wedstrijden in de Duitse woonkamers brachten.

Onrust op de mediamarkt

In de tweede plaats vanwege Murdoch: in Berlijn maken politici zich al weken
zorgen, dat de Australiér nu de Duitse markt zal veroveren. Murdoch geldt als
keiharde Angelsaksische mediamanager, die zijn kracht op de Britse mediamarkt
al heeft bewezen, onder meer als eigenaar van de Times en het sensatieblad Sun.
Nu zou hij voor onrust kunnen zorgen op de relatief ontspannen Duitse
mediamarkt.

Murdoch is namelijk aandeelhouder in Kirchs betaal-t.v.-zender Premiere en heeft
tevens het recht in de herfst dit aandeel van 22 % aan Kirch terug te geven. Als
hij daarvan gebruik maakt, moet Kirch plotseling één driekwart miljard euro aan
Murdoch betalen. Dat zal Kirch gezien zijn enorme schulden alleen niet redden.
Als hij geen hulp krijgt van banken en schuldeisers, zou hij gedwongen kunnen
zijn om Murdoch - in plaats van contant geld - het toezicht op zijn conglomeraat
van bedrijven te geven. Dat omvat behalve Premiere de door iedereen te
ontvangen televisiezenders Pro Sieben, Sat 1, Kabel 1 en N 24 en bovendien een
uniek bestand van film- en sportrechten. Trouwens ook de uitzendrechten voor de
wereldkampioenschappen voetbal in 2002 en 2006 en de meerderheid in de
Formule 1&.

Deze vooruitzichten bevallen de politici in Berlijn in het geheel niet. Want als
Murdoch de Kirch-groep in handen zou krijgen, dan zou het Duitse
medialandschap uit balans raken - het evenwicht tussen de publieke zenders ARD
en ZDF, het mediaconcern Bertelsmann (RTL, Vox, aandelen in RTL 2 en Super
RTL) en nota bene Kirch en zijn zenders.

Zelfs ARD-chef Fritz Pleitgen - als hoogste vertegenwoordiger van de publieke
omroep eigenlijk een tegenstander van Kirch - zou de Munchener mediatycoon
verkiezen boven Murdoch. In een interview waarschuwde hij voor de Australiér als


https://www.duitslandinstituut.nl/artikelen/?categorie=achtergrond

Duitsland Instituut

een ondernemer met "radicaal-commerciéle opvattingen". Het duale systeem met
publieke en commerciéle zenders dat sinds de jaren tachtig met veel moeite in
evenwicht is gekomen, zou schade oplopen, vreest Pleitgen.

Oproep tot reddingsactie

Kirch wilde zich onlangs niet laten kennen en toonde zich ostentatief kalm: "Onze
Lieve Heer heeft gegeven, en Hij kan ook weer nemen", zei de katholiek in een
interview. "Ik kan Murdoch niets kwalijk nemen, ook als hij mij wil opeten. Zo is
het nu eenmaal. Als het noodzakelijk zou zijn, geef ik alles aan hem. Dan moet hij
me maar verslinden". Op het oog een weerspiegeling van zijn bedaardheid, maar
misschien ook wel van zijn capitulatie. In werkelijkheid echter een indirecte
oproep aan de banken hem de reddingsboei toe te werpen. En aan de politiek de
banken tot een dergelijke reddingsactie te bewegen.

Klaus-Max Smolka was in 2000 te gast bij Radio Nederland Wereldomroep in het
kader van de 6de uitwisseling van het Journalistenstipendium Duitsland-
Nederland. Hij is redacteur van Financial Times Deutschland in Frankfurt.

Duitse Voetbalbond
Duitse Voetballiga

Dit is een artikel gedownload via duitslandinstituut.nl.

Artikel: https://www.duitslandinstituut.nl/artikel/2475/duitse-media-liever-kirch-dan-murdoch


https://www.duitslandinstituut.nl/common/failedimport
https://www.duitslandinstituut.nl/common/failedimport
http://www.dfb.de
http://www.bundesliga.de/de/ligaintern/kontakt.shtml
https://www.duitslandinstituut.nl/artikel/2475/duitse-media-liever-kirch-dan-murdoch

