
Duitsland  Instituut

Publieke omroep kampt met
geloofwaardigheid
Analyse

Achtergrond  -  26  januari  2016  -  Auteur:  Wiebke  Pittlik

Er is geen complot van politiek en Lügenpresse  in Duitsland. Maar wel
zijn er verschillende mechanismen die zorgen voor een berichtgeving
die politieker is  dan zij  zou moeten zijn.  

(gepubliceerd  21-1-2015,  geactualiseerd  26-1-2015)  In  Duitsland  woedt  een
discussie  over  politieke  correctheid  in  de  media.  Er  zou  een  ‘zwijgkartel’  zijn,  dat
problemen met  vluchtelingen wil  verhullen.  Dat  roept  niet  meer  alleen  de
islamkritische  beweging  Pegida,  maar  ook  de  oud-minister  van  Binnenlandse
Zaken Friedrich  (CSU).  In  Nederland  zorgde een Duitse  freelancer  zondag voor
ophef  met  uitspraken over  staatsinvloed  op  de  regionale  omroep WDR.  Ze  heeft
haar  uitspraken inmiddels  ingetrokken,  maar  het  debat  komt  niet  uit  het  niets.
Hoe zit  het  met  de  politieke  invloed  bij  de  publieke  omroep?

Overheidsinvloed
Claudia  Zimmermann werkt  voor  de  regionale  omroep WDR,  onderdeel  van  de
ARD.  Ze  zei  zondag op  de  Limburgse  zender  L1  dat  journalisten  van  de  publieke
omroep gehouden zijn  aan  een berichtgeving  die  positief  is  voor  het
regeringsbeleid.  Dat  vond ze  zelf  logisch  omdat  de  publieke  omroep met
belastinggeld  wordt  betaald.  De  Duitse  Pegida-beweging  sloeg  er  direct  munt  uit
en  schreef  op  Facebook:  “De WDR is  geschokt...logisch,  omdat  weer  iemand het
stilzwijgen doorbreekt. Deze moedige vrouw zal haar langste tijd als freelancer bij
de  WDR wel  hebben gehad!”

Maandag maakte  de  journaliste  bekend dat  ze  had  zitten  zwetsen  en  bood haar
excuses  aan.  In  het  persbericht  verzekerde  de  WDR dat  de  regering  geen invloed
heeft  op  de  berichtgeving.  De  omroepen worden gefinancierd  door  de
omroepbijdrage,  en  niet  door  overheidssubsidie,  juist  om de  onafhankelijkheid  te
waarborgen.

Toch  denkt  de  helft  van  de  Duitsers  dat  er  wel  degelijk  staatsinvloed  is  bij  de
publieke televisie, bleek al in oktober uit een ênquete van diezelfde omroep WDR.
42 procent  denkt  dat  de  regering  aanwijzingen geeft  waarover  media  moeten
berichten.  39  procent  vindt  dat  de  term Lügenpresse  hout  snijdt,  blijkt  uit  een
andere  peiling  van het  Allensbach Institut,  die  deze week werd aangehaald  in  het

https://www.duitslandinstituut.nl/artikelen/?categorie=achtergrond
http://www.1limburg.nl/duitse-omroep-moest-positief-berichten-over-vluchtelingen?context=section-1
http://www1.wdr.de/unternehmen/wdr_berichterstattung_fluechtlinge-100.html
http://www.wdr5.de/sendungen/toenetextebilder/Luegenpresse100.html


Duitsland  Instituut

ARD-discussieprogramma 'Hart  aber  Fair'.  (Bekijk  hier  de  uitzending)

Verwevenheid  politiek  en  publieke  zenders
Dat dat beeld is ontstaan, is niet verwonderlijk. Steeds weer zijn er schandalen en
schandaaltjes  die  op  een  te  nauwe verwevenheid  tussen  politici  en  publieke
zenders  duiden  (zie:  Barre  tijden  voor  Duitse  journalistiek).  Daarbij  werkt  de
structuur  van  de  omroepen die  verdenking  in  de  hand.  De  omroepen hebben een
toezichthoudend orgaan,  waarin  ”de  politiek  de  meest  invloedrijke  kracht  is”,
aldus  Der  Tagesspiegel  in  september  vorig  jaar.  De  raden bestaan voor  ongeveer
eenderde  uit  politici,  de  overige  zetels  worden onder  maatschappelijke
organisaties  ook  langs  politieke  lijnen  verdeeld.

De ZDF moet  dat  nu veranderen,  want  per  1  januari  van dit  jaar  geldt  het  nieuwe
ZDF-Staatsvertrag,  een  overeenkomst  tussen  omroep en  overheid.  Dat  is
aangepast na een uitspraak van het Constitutioneel Hof in 2014. Het Hof bepaalde
dat  er  een  “consequentere  inachtneming van  de  verplichting  tot  afstand van  de
staat  voor  de  publieke  omroep”  moet  komen.

De komende maanden wordt  de  samenstelling  van de  verschillende toezichtraden
bij  de ZDF aangepast  aan de door het  Hof  opgelegde normen. Maximaal  eenderde
van de  leden mag afkomstig  zijn  van  (semi)-overheidsorganisaties.
Vertegenwoordigers  van  politieke  partijen  moeten  de  Fernsehrat  verlaten.

Er  is  dus  haast  geboden voor  secretaris-generaal  van  de  CSU Andreas  Scheuer,
merkt  Der  Tagesspiegel  op.  Scheuer  heeft  aangekondigd  dat  hij  als  lid  van  de
Fernsehrat  de  redactie  van  ZDF-Heute  op  het  matje  wil  roepen,  naar  aanleiding
van de  late  berichtgeving  over  het  geweld  in  Keulen.

Activistisch  pro-vluchteling
De deelstaten,  die  in  de  Fernsehrat  nu  nog allemaal  door  een  politicus  worden
vertegenwoordigd,  moeten  volgens  de  nieuwe regels  nu  een  behartiger  van  een
toegewezen belangengroep sturen.  Nedersaksen bijvoorbeeld  moet  een
vertegenwoordiger  van  de  moslimgemeenschap sturen,  Hamburg  iemand uit  de
muziekwereld  en  Noordrijn-Westfalen  een  representant  van  de  media-  en
filmwereld.  Daarmee wordt  de  politiek  in  ieder  geval  op  papier  wat  verder  op
afstand gezet  van  de  publieke  zenders.

Maar  of  de  veranderingen een merkbaar  effect  hebben voor  het  publiek  is  de
vraag.  Omroepen en  ook  de  geschreven media  waren  sinds  afgelopen zomer
opvallend  activistisch  pro-vluchtelingen.  Dat  was  waarschijnlijk  geen opgelegd
beleid,  geen gevolg  van  de  structuur  van  de  omroep,  maar  een  reactie  op  de
dagelijkse  incidenten  uit  extreem-rechtse  hoek  vorig  jaar.  Ook  waren  veel

http://mediathek.daserste.de/Hart-aber-fair/Frisierte-Polizeiberichte-bevormundete-/Das-Erste/Video?documentId=32848604&topRessort&bcastId=561146
https://www.duitslandinstituut.nl/artikel/8/barre-tijden-voor-duitse-journalistiek
http://www.tagesspiegel.de/medien/wechsel-im-zdf-fernsehrat-ende-der-parteikratie/12842192.html


Duitsland  Instituut

verslaggevers  uitgesproken verrast  over  de  gastvrijheid  waarmee veel  Duitsers
vluchtelingen ontvingen (zie:  Fel  publiek  debat  over  omgang met  vluchtelingen).

Weggezet  in  rechtse  hoek
Toch is  het  te  makkelijk  om te  zeggen dat  het  door  politieke  invloed  en
journalistieke  zelfcensuur  komt  dat  het  zo  lang  onduidelijk  bleef  wat  er  in  Keulen
is  gebeurd en door  wie.  Er  was weinig feitelijke informatie  en daardoor  alle  reden
voor  terughoudendheid,  zeker  in  zo’n  gevoelige  kwestie.  Journalisten  willen  niet
dat  hun  woorden worden geïnstrumentaliseerd  door  rechts-  populisten,  zoals
direct  gebeurde  met  de  uitspraken van  Zimmermann over  de  WDR.

Daarbij  schrijft  de  Pressekodex,  de  journalistieke  code,  voor  dat  journalisten
voorzichtig omgaan met het vermelden van de afkomst van verdachten. Ze dienen
er  rekening  mee te  houden dat  het  vermelden van  afkomst  vooroordelen  over
minderheden kan  versterken.

In discussieprogramma 'Hart  aber Fair'  kwam nog een mechanisme aan bod: wie -
vóór  Keulen  -  zijn  zorgen uitte  over  de  komst  van  zoveel  vluchtelingen voelde
zich, door de overheersende toon in de media, vaak weggezet in de rechtse hoek.
Door de discussie die de berovingen en aanrandingen in Keulen heeft losgemaakt,
is er meer ruimte in het publieke debat gekomen voor juist deze zorgen. (Zie ook:
factcheck  over  taboes  in  Duitse  media  en  politiek  n.a.v.  'Hart  aber  Fair')

De Nederlandse publicist Paul Scheffer vertelde 23 januari in de Volkskrant dat hij
aan  den lijve  heeft  ondervonden hoe  de  politieke  stemming doorwerkt  op
redactievloeren.  Toen hij  in  oktober  2015 een interview had gegeven aan een
journalist  van Die Zeit,  werden daarin  passages geschrapt  die  kritisch waren over
kanselier  Merkel.  Ook  moest  de  journaliste  haar  vraagstelling  aanpassen zodat
duidelijk  werd  dat  ze  zich  van  de  antwoorden distantieerde,  aldus  Scheffer,  die
deze  lezing  bij  navraag beaamt,  maar  er  verder  niet  op  wil  ingaan.  Scheffer  ging
niet  met  de  aanpassingen akkoord  en  het  interview is  niet  gepubliceerd.

In  diezelfde maand oktober  2015 schreef  Zeit-hoofdredacteur  Giovanni  di  Lorenzo
een hoofdredactioneel  commentaar  in  een  editie  over  en  door  vluchtelingen.
Daarin  legt  hij  de koers  van de krant  uit.  Di  Lorenzo roemt Merkels  uitspraak 'Wir
schaffen das'  en  voegt  er  aan  toe  dat  politiek,  burgers  en  media  daaraan
vastberaden moeten vasthouden,  om het ook daadwerkelijk  te kunnen redden.  Hij
schrijft  dat  journalisten  ook  geëngageerde  burgers  zijn,  dat  de  hartelijke
ontvangst  van  de  vele,  vele  vluchtelingen overweldigend is,  maar  waarschuwt
voor  "te  veel  van  het  goede,  dat  ontstaat  als  journalisten  betrokken actoren
worden,  campagnes  organiseren  en  soms zelfs  tot  censuur  overgaan".  Ook  de

https://www.duitslandinstituut.nl/artikel/12755/fel-publiek-debat-over-omgang-met-vluchtelingen
http://www.presserat.de/pressekodex/pressekodex/#panel-ziffer_12____diskriminierungen
http://www1.wdr.de/daserste/hartaberfair/faktencheck/faktencheck482.html
http://www.volkskrant.nl/opinie/-duitsland-isoleert-zich-van-europa~a4230548/
http://www.zeit.de/2015/40/fluechtlinge-syrer-deutsche-hilfe


Duitsland  Instituut

problemen die  vluchtelingen veroorzaken moeten  journalisten  benoemen,  zonder
dat  ze  direct  van  xenofobie  worden beschuldigd,  vervolgt  Di  Lorenzo.  "Anders
zitten  we in  de  val  van  de  mooipraterij,  waar  we niet  verder  in  mogen trappen."

Dit  is  een  artikel  gedownload  via  duitslandinstituut.nl.

Artikel:
https://www.duitslandinstituut.nl/artikel/14827/publieke-omroep-kampt-met-geloofwaardigheid

https://www.duitslandinstituut.nl/artikel/14827/publieke-omroep-kampt-met-geloofwaardigheid

